Ontdek de valkuilen van geld verdienen met auto import (en loop binnen)

geld verdienen met auto importZit je er aan te denken om geld te gaan verdienen met auto import?

Omdat je bijvoorbeeld die mooie autoprijzen in Duitsland ziet staan en je wel eens wilt weten of je daar van kan profiteren.

Of je ziet online auto’s te koop staan in België voor bedragen waarvan we in Nederland alleen maar kunnen dromen…

Als je meer wilt weten over de financiële kant van het importeren van nieuwe en tweedehands auto’s dan zit je hier helemaal goed.

Je moet namelijk zien te voorkomen dat je tegen allerlei onverwachte kosten aanloopt zodat er helemaal geen winstmarge meer overblijft.

Of erger nog, dat je er bij inschiet.

Lees dus snel verder om een weloverwogen keuze te kunnen maken of je met geld verdienen met auto import moet gaan beginnen!

Hoe werkt geld verdienen met auto import?

Zoals je misschien al wel vermoedde, kan je niet zomaar een auto kopen in het buitenland, deze naar Nederland halen en hier er nieuwe kentekenplaten op kopen.

Daar zitten nog wat stappen tussen die niet alleen geld kosten, maar waarmee je ook een risico loopt.

Ik zal de stappen met je doornemen die nodig zijn om geld te verdienen met auto import:

  1. Je weet wat de prijzen van auto’s in Nederland zijn
  2. Je zoekt online een auto uit die in het buitenland veel goedkoper is
  3. Je rekent uit welke kosten je kwijt bent aan het importeren
  4. Je calculeert hier een bedrag bij in voor eventuele onvoorziene kosten
  5. Als er dan nog minstens een paar duizend euro tussen zit ga je de auto ophalen

Misschien lijkt bovenstaand stappenplan financieel gezien wel erg voorzichtig, maar vergeet niet dat je alles op afstand beoordeelt.

Nadelen van goedkoop een auto importeren

Als je van een merkdealer koopt of van een verkoper waar je inmiddels een band mee opgebouwd hebt, dan kan je eventueel de teugels wat laten vieren.

Het is namelijk niet even om de hoek.

Je moet wel de tijd er in steken en de reiskosten maken en je loopt het risico dat de auto toch niet waard is wat jij denkt.

Bijvoorbeeld om de volgende redenen:

  • De auto heeft heel lang geen onderhoud gehad
  • Er zitten allerlei verborgen gebreken aan (roest, slecht schadeherstel, gesjoemel met kilometerstand)
  • Een ‘nette’ auto is in de ogen van de verkoper toch even van een andere gradatie

Extra kosten om de geïmporteerde auto te verkopen

Stel dat je een goede deal hebt kunnen maken.

Je hebt alles goed geregeld, de auto is naar Nederland gehaald en hij kan verkocht worden.

Ook dan ga je nog weer kosten maken.

Je zult moeten adverteren op verschillende verkoop websites als Marktplaats of Autotrader, wat niet gratis is.

Daarnaast moet je plek hebben om de auto in de tussentijd neer te zetten en moet je belasting en verzekering betalen. Anders kan een eventuele geïnteresseerde niet eens een proefritje maken.

Daar komt bij dat je het geld wat je in de auto gestoken hebt in de tussentijd niet kan gebruiken.

En een auto wordt er vaak niet beter op als hij te lang stil staat. Den bijvoorbeeld aan remmen die vast gaan zitten, een accu die te ver leeg loopt of banden die vierkant worden.

Geld verdienen met auto import gaat niet zomaar (Video)

Ik wil je niet ontmoedigen om geld te gaan verdienen met auto import, maar het is belangrijk dat je de juiste scenario’s voor ogen houdt.

Nu begrijp je misschien ook beter waarom niet iedereen op deze mnaier geld verdient, ook al lijkt het nog zo’n goed verdienmodel 😉

Hieronder kan je een video bekijken van de ANWB met een praktijkvoorbeeld van het importeren van een Volvo uit 2003:

Toch maar een geïmporteerde auto kopen bij de dealer?

Mocht je voor jezelf een auto willen importeren en op die manier eenmalig geld willen verdienen, vergeet dan niet te kijken naar wat er al in Nederland is.

Helemaal als je eenmaal de kosten en moeite weet van het importeren.

Soms kan je bij een dealer die gespecialiseerd is in het importeren van bepaalde merken of types ook een goede deal maken.

Je krijgt dan vaak ook nog garantie op de geïmporteerde auto die je koopt, waar je bij zelf importeren vaak naar kan fluiten.

Hoeveel is dat je waard?

Garantie geven bij doorverkoop

En als je hier voor jezelf een handeltje in wilt maken, moet je je ook afvragen of je toekomstige klanten liever voor jou kiezen of liever een geïmporteerde auto kopen bij de dealer.

Kan jij ze garantie geven?

Gaan ze genoeg vertrouwen krijgen in jouw kennis, kunde en ervaring?

Het mooiste is natuurlijk als je eerst de auto kan verkopen en dán pas de auto gaat importeren.

Dan loop je het minste risico en ben je het meest zeker van je geld.

Je zit dan niet met een voorraad, je hoeft niet achteraf te adverteren per auto en ook kan je de klant vooruit laten betalen zodat je niet het hele bedrag hoeft voor te schieten.

Alle kosten van zelf een auto importeren op een rij

Zelf een auto importeren brengt een aantal kosten met zich mee.

De kosten variëren natuurlijk want ze zijn situatie afhankelijk, maar waar mogelijk heb ik verschillende situaties voor je opgesomd.

Ik ga er van uit dat je zelf de auto naar Nederland rijdt.

Hier komen ze:

  • Reiskosten
  • Verzekering en tijdelijke kenteken platen
  • BPM (invoerrechten)
  • RDW-keuring
  • NL Kentekenplaten

De stappen die je moet ondernemen kan je ook op de website van de RDW vinden.

Reiskosten

Dit is natuurlijk afhankelijk van waar de auto staat die je wilt gaan importeren.

Als je alleen gaat, dan zul je met het openbaar vervoer heen moeten, wat behoorlijk kan oplopen.

Ga je met z’n tweeën, dan moet je de brandstofkosten berekenen, ook voor de terugreis (en van de te kopen auto nog weer apart er bij).

Een overnachting kost natuurlijk extra geld, net als eventuele bootovertochten.

Daarnaast bestaat altijd de kans dat je tóch van de aankoop afziet, dan moet je ook de terugreis apart boeken met het openbaar vervoer.

Verzekering en tijdelijke kenteken platen

De auto moet wel verzekerd zijn als je hem naar Nederland rijdt.

Je kan dit doen met de kentekenplaten van het land waar je de auto koopt.

Als je dit door een bedrijf laat regelen, kost dit €239,- ex BTW (voor een auto uit Duitsland).

Je krijgt dan tijdelijke 5-daagse kentekenplaten én je bent voor die periode WA verzekerd, dus inclusief groene kaart.

Het lastige hierbij is wel dat je deze thuis moet ontvangen en je dus de auto al gekocht moet hebben. Je hebt hiervoor namelijk ook bepaalde papieren nodig die je pas krijgt als de auto op je naam staat.

Het is echter een goede indicatie van de kosten die dit met zich meebrengt, ook als je het zelf allemaal gaat regelen.

BPM (invoerrechten)

De BPM (Belasting Personenauto’s en Motorrijwielen) is voor iedere auto weer anders.

Lees de regels hier op de website van de Belastingdienst

Er zijn online calculators te vinden waarin het makkelijk is om direct te zien hoeveel je schuldig bent.

Natuurlijk kan je er geen rechten aan ontlenen, hier vind je zo’n calculator op Autoweek.nl.

RDW-keuring en NL kentekenplaten

Als je de auto naar Nederland hebt vervoerd, moet je hem officieel laten invoeren door de RDW.

De kosten hiervan zijn momenteel €107,20 en daar komt nog €39,50 overheen voor de nieuwe Nederlandse kentekenplaten.

Bekijk hieronder de video over hoe het werkt bij de RDW:

Geld verdienen met auto import = DOEN

Als graag geld wilt verdienen met auto import, zorg er dan voor dat je het in ieder geval één keer gedaan hebt.

Alleen dán kan je erachter komen of je het leuk vindt en of je het vaker wilt gaan doen.

Desnoods ga je een keer met een handelaar mee die dit al veel vaker heeft gedaan.

Zeg eerlijk dat het je leuk lijkt om te leren en misschien maakt het hem niets uit dat hij er een concurrent bij krijgt.

Misschien kun je eerst wel voor hem gaan werken….

Veel succes!

Piet Hein
 

Ik verdien geld met verschillende websites. Omdat ik dit fantastisch vind deel ik mijn ervaringen met je. Als je vragen hebt, stel ze dan gerust hieronder. Wil je ook geld verdienen met een website? Ontdek hoe ik er mee begonnen ben, klik hier!

>