Hoe schrijf je Money-teksten voor je website? Ka-ching!

tekst schrijven voor je websiteHoe kun je het beste een tekst schijven voor een website waarmee je geld wilt verdienen?

Die vraag ga ik in dit artikel beantwoorden.

Er is namelijk maar één antwoord mogelijk op deze vraag:

Lever Waarde!

Als je echt een waardevolle webtekst kunt schrijven, kun je er donder op zeggen dat je er geld mee kan verdienen.

De vraag is natuurlijk wat waardevol voor je lezer is.

Ontdek in dit artikel hoe je daar achter komt en verbaas je erover dat ook SEO alleen maar om je bezoeker draait – en dus niet om Google.

Is tekst schrijven voor je website wel slim?

Allereerst moet je je afvragen wat je precies met je website wilt.

Als je een website hebt die alleen maar hoeft te vertellen wat jij doet, wat jouw bedrijf doet of waar alleen maar wat contactgegevens op hoeven te staan, dan hoef je niet persé teksten te schrijven voor je website.

Dan kun je ook wat foto’s plaatsen, een afbeelding zegt soms meer dan duizend woorden!

Daarnaast kan je ook een webshop hebben waarbij alleen maar korte productomschrijvingen staan.

De bezoekers krijg je op je website door te adverteren, dus daarvoor hoef je ook niet persé lappen tekst te gaan produceren.

Een tekst schrijven voor je website is slim als je:

  • Goed gevonden wilt worden in Google
  • En zo gratis bezoekers op je website wilt zien te krijgen
  • Mensen op je website wilt overtuigen om actie te ondernemen (bijv. doorklikken of contact opnemen)
  • Waarde wilt leveren aan je bezoeker, dag in dag uit, terwijl je daar maar één keer moeite voor hoeft te doen

Teksten op je website = content

statistieken op een beeldschermAls je teksten op je website plaatst, wordt dit content genoemd.

Content zorgt er voor dat mensen iets op je website te doen hebben, dat het interessant is om er rond te kijken en door te klikken.

Bij een website met maar één pagina hebben je bezoekers niet veel om door te nemen.

Je moet dan op die ene pagina precies kunnen geven wat je bezoeker zoekt, anders gaat hij zo weer terug naar Google.

Je snapt wel dat de kans dan klein is dat je heel veel bezoekers gaat krijgen, tenzij er iets op die pagina staat waar heel erg veel mensen naar op zoek zijn.

Daar kan ik helaas niet veel voorbeelden van bedenken…

Dus hoe meer teksten je hebt, hoe groter de kans is dat je meer bezoekers kan ontvangen.

Kan je ook andere soorten content gebruiken?

Ja, natuurlijk kan dat.

Dit wordt naast tekst op je website ook onder content verstaan:

  • Afbeeldingen
  • Video’s
  • Audio

En natuurlijk alles wat er tussenin zweeft zoals infographics en GIF-plaatjes.

Het grote voordeel van teksten op je website

Eerlijk gezegd gebruik ik op mijn websites andere content dan teksten alleen maar om de teksten mooier, interessanter en waardevoller te maken.

Het komt dus een beetje op de tweede plaats, en de tekst op de eerste.

Er is namelijk een groot voordeel aan teksten en dat is dat je er heel veel informatie in kwijt kan.

Natuurlijk kan je dit ook in een video of in meerdere afbeeldingen, maar dat is voor een zoekmachine veel lastiger om te begrijpen. Ook al wordt bijvoorbeeld Google daar steeds slimmer in.

Teksten kan Google veel makkelijker scannen en daardoor kan het ‘begrijpen’ waar een tekst over gaat.

Het interpreteren van beelden en audio zonder meer is voor hen (nog) erg lastig.

Waarom je door Google gevonden wilt worden

Misschien een inkopper voor jou, maar wel heel belangrijk.

Als je dit niet begrijpt, is het hele principe van geld verdienen met een website ook behoorlijk lastig voor je.

Zo werkt het:

  1. Jij maakt een website
  2. Je wilt dat mensen op een link klikken waardoor jij geld verdient
  3. Dit kan een affiliate link zijn, een link naar een contactformulier of naar een opt-in pagina
  4. Daarvoor heb je wel eerst bezoekers op je website nodig
  5. Dagelijks worden er miljarden zoekopdrachten uitgevoerd met Google
  6. Als je website tussen deze zoekresultaten komt te staan, gaan mensen ook jouw website bezoeken
  7. Hoe meer bezoekers je hebt, hoe groter de kans is dat ze op een link klikken

Dat is dus de basis waarom tekst schrijven voor je website slim is.

Ik zal je nu meer over Google en SEO vertellen zodat je ook gaat begrijpen hoe dit werkt en waarom je dingen op een bepaalde manier moet aanpakken.

google zoekmachine

Hoe Google in de basis werkt

Natuurlijk zit het algoritme van Google heel erg ingewikkeld in elkaar.

Niemand die weet hoe het werkt, ook omdat het steeds weer wijzigt en steeds gecompliceerder wordt.

Maar als je bezig bent met website teksten schrijven, is er maar één ding dat je hoeft te onthouden:

Google Wil Waarde Leveren.

Eigenlijk is dat ook best logisch om te begrijpen.

Als ze de beste zoekmachine willen blijven, dan moeten ze er voor zorgen dat ze de beste zoekresultaten blijven weergeven aan de mensen die Google gebruiken.

Dan komen deze mensen terug vanwege de goede gebruikservaringen die ze hebben.

En hoe meer mensen gebruik maken van hun zoekmachine, hoe meer geld Google er mee kan verdienen.

Maar hoe kan jij hier van profiteren?

Jij kan hier je graantje van meepikken door óók zo veel mogelijk waarde voor jouw bezoekers te leveren.

Google zet alleen de websites bovenaan die de meeste waarde leveren.

Daarbij kijkt Google niet alleen naar de tekst zelf, maar naar nog veel meer varianten, zoals bijvoorbeeld:

  • Hoe lang bestaat deze website al? (Is het een nieuwkomer of heeft hij zich al bewezen)
  • Gaat deze tekst uitsluitend over het onderwerp waarop gezocht wordt? (Hoe relevanter, hoe beter)
  • Gebruikt deze website alleen tekst of ook video’s en afbeeldingen? (= meer waarde voor bezoeker)
  • Laten bezoekers ook reacties achter op geplaatste artikelen? (= een teken van waardevolle informatie)
  • Is deze content de beste in vergelijking met andere websites? (Alleen de beste content komt bovenaan)
  • Wat voor informatie is nog meer op deze website te vinden? (Een indicatie van de ‘kennis’ van een website)

Zoals je kan zien gaat het vooral om zaken die te maken hebben met de waarde voor de bezoeker.

Zorg er daarom voor dat je deze zaken voor elkaar krijgt als je teksten gaat schrijven voor je website.

Te moeilijk voor jou?

berg juichenLaat je daarbij niet direct uit het veld slaan omdat het te overweldigend is. Omdat je denkt dat het je nooit gaat lukken.

Iedere succesvolle ondernemer en iedere succesvolle website is ooit een keer begonnen.

Succes komt niet met één dag.

Dat betekend gewoon beginnen, en blijven doorgaan. Niet opgeven omdat het even tegenzit. Blijf gewoon iedere week waarde leveren op je website en Google zal je gaan oppikken, ongetwijfeld.

Natuurlijk zijn er aandachtspunten die er voor kunnen zorgen dat jouw geleverde waarde optimaal is.

5 Tips bij teksten schijven voor je website

Ik heb hieronder een aantal belangrijke tips voor je beschreven waarmee je teksten kan gaan schrijven voor je website.

Hierbij ga ik er van uit dat je blogartikelen schrijft, maar je zou de stappen evengoed kunnen gebruiken om pagina’s mee te ‘beteksten’.

Overigens is dit artikel een onderdeel van de 9 Stappen Gids voor Beginners.

Met deze gids leer ik je hoe je geld kunt verdienen met een website.

Als je de complete gids wilt ontvangen, dan kun je je hiervoor gratis aanmelden:

9 Stappen Gids voor Beginners

Tip 1: Hoe krijg je inspiratie voor je teksten?

Als het goed is heb je een onderwerp voor je website gekozen waar je veel van af weet.

Zoals ik al eerder in de 9 Stappen Gids voor Beginners heb opgemerkt is het slim om een website te maken over een onderwerp waar je bekend mee bent.

Of je moet er heel erg op gebrand zijn om meer te leren over het onderwerp van je website.

Als je het lastig vind om zelf onderwerpen voor je teksten te bedenken, dan zijn er gelukkig tal van mogelijkheden om onderwerpen te vinden.

En eigenlijk is het zoeken naar onderwerpen nog wel de beste optie, want je wilt waarde leveren voor je bezoekers.

Je hebt er niets aan als je straks hele mooie blogartikelen hebt geschreven waar helemaal niemand naar op zoek is!

Manieren om onderwerpen te vinden

Het leuke is dat over elk onderwerp op verschillende plekken op het internet informatie te vinden is.

Zo kun je inspiratie opdoen door te zoeken naar:

Als je naar dit soort plekken op het internet gaat, dan zul je al snel zien dat er ook over jouw onderwerp wordt gesproken.

Mocht er iets zijn waar veel vragen over worden gesteld, dan kun je dát als onderwerp voor je blogartikel gebruiken.

Vooral als je zelf al geen beginner meer bent – of zelfs een vergevorderde – als het gaat om het onderwerp van je website, kun je soms zomaar blind worden voor ‘beginnersproblemen’.

Google als inspiratie (Video)

Als je op speciefiek termen binnen het onderwerp van je website gaat googlen, dan doet Google altijd suggesties over wat je wel eens zou kunnen bedoelen.

Tussen deze suggesties staan ook altijd weer nieuwe onderwerpen.

Ook onderaan de zoekresultaten van Google worden weer nieuwe suggesties gedaan waar je op kan klikken.

Op die manier kun je telkens maar door blijven klikken voor nieuwe inspiratie.

Bekijk ook de onderstaande video over hoe je inspiratie op kan doen voor tekst schrijven voor je website:

Zeker weten dat er mensen naar zoeken

Zelf vind ik het altijd fijn om zeker te weten dat ik goed zit en dat er gezocht wordt naar het onderwerp waarover ik schrijf in mijn artikelen.

Dan weet je gewoon zeker dat je het niet voor niets doet en dat je er daadwerkelijk mensen mee helpt.

Vooral de tool Ubersuggest is daarin heel erg makkelijk, je krijgt dan namelijk ook direct te zien hoeveel mensen er iedere maand naar een bepaald onderwerp zoeken.

Tip 2: Hoe kun je je teksten optimaliseren voor Google?

Als je blogberichten of artikelen gaat schrijven, dan wil je dat ze goed gevonden kunnen worden in Google.

Hiervoor zijn een paar regels die er voor zorgen dat Google je tekst fijn vind en hoger in de zoekresultaten plaatst.

Je kunt het SEO trucjes noemen, maar als je ze ziet staan dan begrijp je vast wel dat het hele logische regels zijn. Zo moeilijk is SEO ook helemaal niet, gewoon een kwestie van je gezonde boerenverstand gebruiken.

Het onderwerp van je tekst is samengevat in een zoekwoord.

Zoals in mijn geval: Kitesurflessen volgen. 

Het kan dus ook een zinnetje zijn: Kitesurflessen volgen in Wijk aan Zee.

Dit vindt Google fijn!

Zo optimaliseer je je teksten voor Google:

  • Zorg dat je zoekwoord of zoek-zinnetje in de eerste alinea van je artikel staat, de lezer weet dan direct waar het over gaat
  • Voeg een afbeelding toe welke je de benaming van het zoekwoord geeft, zo weet Google dat ook je afbeelding over het onderwerp gaat
  • Gebruik tussenkoppen in je tekst, daardoor wordt het beter leesbaar voor je bezoeker
  • Gebruik verschillende varianten van het zoekwoord, bijvoorbeeld ook Lessen voor kitesurfen volgen
  • Zet je zoekwoord of zoek-zin ook in de URL van het betreffende blogartikel, dan weten je bezoekers dat ze goed zitten (en Google ook)
  • Plaats ook links naar andere websites, daardoor krijgt je bezoeker zo veel mogelijk relevante informatie
  • Zorg dat je blogartikel een snelle laadtijd heeft, iedereen heeft een hekel aan wachten, Google dus ook

Dit zijn een aantal van de belangrijkste regels die je in acht moet nemen als je website teksten schrijven gaat.

Gezonde boerenverstand

boer die lachtIk had het zojuist al even over de logica die achter deze ‘regels’ zitten.

Het is logisch dat je bezoeker direct wil weten of hij goed zit, dat moet dus in de eerste alinea duidelijk gemaakt worden.

Ook de afbeeldingen moeten relevant zijn, want wat helpt een afbeelding van een olifant bij een artikel over breien? Dat geeft geen extra waarde aan het artikel.

Met goede tussen koppen zorg je er voor dat je tekst prettig leesbaar blijft.

Eventueel kan een bezoeker alleen de koppen ‘scannen’ en dan lezen wat hij of zij interessant vind.

Vergeet niet dat veel mensen lang niet alles lezen!

En zo kan ik nog wel even doorgaan, maar dat bewaar ik voor een ander artikel 😉

Bedenk dus altijd dat je artikel in alle opzichten waardevol moet zijn. Als het voor je bezoeker waardevol is, is het voor Google ook waardevol!

Tip 3: Het domste wat je met je webteksten kan doen

Als er iets is wat Google NIET leuk vind, dan is het dat je teksten op je website schrijft die ook al op een andere website staan.

Je mag dus geen teksten kopiëren van andere websites…

Dit wordt ook wel dubbele content genoemd.

Ook dit is natuurlijk logisch want niemand vind het leuk als zijn teksten worden gekopieerd.

Teksten waar je goed je best op hebt gedaan en veel tijd en energie in hebt gestopt.

Het kan zelfs zo ver komen dat Google je website naar beneden plaatst in de zoekresultaten en dat je daardoor sterk daalt in bezoekersaantallen.

Tip 4: Welke afbeeldingen voor je teksten gebruiken?

Het is slim om afbeeldingen in de teksten op je website te gebruiken.

Blogartikelen worden er ook veel mooier van doordat de tekst wordt afgewisseld met afbeeldingen.

Anders krijg je al snel hele lappen tekst wat het niet echt uitnodigend voor de bezoeker maakt om te lezen.

Daarnaast helpt het ook om je teksten rijker te maken, waardevoller.

Google weet dat, en beloond dat ook.

Zorg dus dat je altijd minimaal één afbeelding in je tekst hebt en geef die afbeelding de naam van het zoekwoord mee waar je tekst over gaat.

Dan ziet Google ook dat die afbeelding heel relevant is voor het onderwerp van het artikel.

Niet zomaar knippen en plakken

stelende boefJe moet er wel om denken dat op de meeste afbeeldingen auteursrecht zit.

Je kunt dus niet zomaar even gaan Googelen op afbeeldingen en daaruit knippen en plakken.

Niemand zal je tegenhouden als je het doet, maar je loopt dan altijd de kans dat je aangeklaagd wordt voor plagiaat.

Er zijn genoeg website eigenaren die ineens een mailtje kregen van een advocatenkantoor om even een paar duizend euro te betalen. In veel gevallen gaat het dan om een kleine afbeelding die eigenlijk niet zo veel voorstelt.

Toch staan ze in hun recht, en er is niet zoveel wat je er tegen kan doen.

Afbeeldingen die je wél mag gebruiken

Zorg er daarom voor dat je altijd rechtenvrije afbeeldingen gebruikt. Ook zijn er afbeeldingen die je alleen mag gebruiken met een bronvermelding.

Deze foto’s mag je in alle gevallen gebruiken zodat je altijd goed zit:

Vooral als je je eigen foto’s gebruikt wordt het natuurlijk erg persoonlijk.

Vaak zorgt een persoonlijke website er voor dat de bezoekers vertrouwen krijgen en eerder zullen doorklikken op je (affiliate)links.

Dit is echter wel veel werk en niet iedereen kan even mooie foto’s maken…

Tip 5: Hoe kun je je afbeeldingen optimaliseren?

Eén van de ‘regels’ bij het optimaliseren van je teksten voor Google is er voor zorgen dat de laadtijd van je blogartikel lekker snel is.

Niemand vind het leuk om in Google een interessante link aan te klikken en vervolgens een paar seconden te moeten wachten totdat het blogartikel of de pagina geladen is.

Nu zorgt tekst er niet voor dat een pagina heel lang aan het laden is.

Je kan hele lange artikelen maken met alleen tekst, en nog is er geen probleem met de laadsnelheid.

Wat het wel heel traag kan maken zijn de volgende punten:

  • Een webhosting die niet snel genoeg is
  • Te grote bestanden op de betreffende pagina of blogartikel
  • En meestal gaat het dan om bestanden als afbeeldingen

tekst schrijven

Hoe je dit kan oplossen

In een eerdere stap van de 9 Stappen Gids voor Beginners gaf ik al aan waar je de webhosting het beste kan regelen.

Met name een website waarmee je geld wilt gaan verdienen kun je het beste regelen bij Neostrada.

Zij hebben razendsnelle webhosting en een uitmuntende klantenservice, wat een goede combinatie is als je je geen zorgen wilt maken om deze punten.

Maar dan de te grote afbeeldingen op je website.

Het gaat daarbij niet om de afmetingen van de afbeeldingen, maar hoeveel ruimte ze innemen. Dit wordt uitgedrukt in ‘Kilobytes’ (KB), ‘Megabites’ (MB) en ‘Gigabites’ (GB).

Grofweg is het:

  • 1000 KB = 1 MB
  • 1000 MB = 1 GB

Hoe meer bites een afbeelding is, hoe langer het duurt voordat hij geladen is, en dus de hele pagina geladen is.

Gebruik online tools

Je moet er dus voor zorgen dat een afbeelding maar een paar KB groot is.

Zelf zit ik altijd rond de 10 KB voor afbeeldingen in een klein formaat, en rond de 50 KB voor afbee;ldingen in een groter formaat. Deze laatste zijn dan vaak afbeeldingen die de hele breedte van de pagina beslaan.

Maar hoe zorg je er nou voor dat je afbeeldingen de juiste grootte krijgen?

Je kunt dit doen door gebruik te maken van verschillende gratis online software programma’s. Je hoeft hier dus zelf helemaal geen (dure) programma’s voor op je computer te hebben staan.

Dit zijn websites die je hiervoor kan gebruiken:

Van de website ‘Picresize.com’ heb ik een video opgenomen om te laten zien hoe dit werkt:

Bonustip: Volg deze complete online training

Affiliate Marketing RevolutieAls je het direct goed wilt aanpakken, kun je het beste een volledige training volgen.

Een training waarbij je stap voor stap leert hoe je geld verdient met een website is de Affiliate Marketing Revolutie.

Aan de hand van video’s wordt je helemaal voorgedaan wat je moet doen.

Hierdoor kan zelfs iemand die een leek is op het gebied van websites maken geld gaan verdienen online.

Het is een online training die ik zelf ook gevolgd heb en waar ik hele goede ervaringen mee heb.

Mocht je dus serieus hiermee aan de slag willen, dan is het zeker aan te raden om te zien hoe deze training werkt.

Naar Affiliate Marketing Revolutie
Piet Hein
 

Ik verdien geld met verschillende websites. Omdat ik dit fantastisch vind deel ik mijn ervaringen met je. Als je vragen hebt, stel ze dan gerust hieronder. Wil je ook geld verdienen met een website? Ontdek hoe ik er mee begonnen ben, klik hier!

>