Gratis zoekwoorden onderzoek doen in 6 makkelijke stappen

Laatst bijgewerkt op 10 maart 2020

0  comments

Wil je je zoekwoorden onderzoek gratis doen?

Dat kan ik me goed voorstellen, want veel betaalde zoekwoorden tools zijn behoorlijk prijzig.

Daarnaast moet je weten hoe je ze moet gebruiken, anders heb je er nog niets aan.

En als je ze maar zelden gebruikt, dan kan de investering toch helemaal niet uit?!

In dit artikel geef ik je een stappenplan voor een gratis zoekwoorden onderzoek.

Met deze stappen kan je direct aan de slag, het kost je alleen wat tijd.

Lees dus snel verder als je de juiste zoekwoorden voor jouw website en blog wilt vinden!

De juiste insteek van SEO zoekwoorden onderzoek

Search Engine Optimization (SEO) is op zich niet zo moeilijk.

Wat het moeilijk maakt is dat er veel mensen zijn die voordoen alsof ze precies weten hoe het werkt.

En welke trucjes je daarvoor moet uithalen.

In de essentie wil een zoekmachine (Search engine) alleen maar de beste resultaten laten zien die gerelateerd is aan een zoekopdracht.

Het gaat dan in de meeste gevallen om Google, want die wordt voor 90% als zoekmachine gebruikt.

Wat voor mensen wil je op je website of blog?

Nu kun je met je blog of website gewoon zo veel mogelijk berichten en pagina’s maken met informatie en hopen dat je opgepikt wordt door Google.

Waarschijnlijk krijg je op den duur aardig wat verkeer naar je website.

De vraag is alleen wát voor mensen je website of blog bezoeken.

  • Zijn het de mensen die je er graag op wilt hebben?
  • Bijvoorbeeld omdat je en bepaald product wilt verkopen?
  • Of omdat je hele specifieke advertenties wilt kunnen tonen waar vervolgens veel op geklikt gaat worden?

Kijken, kijken en niet kopen

Veel waarschijnlijker is het dat je allerlei soorten mensen op je website krijgt.

Als je al gaat scoren met random teksten op je website.

Het is dus veel handiger om gericht informatie te geven over onderwerpen die je doelgroep graag willen lezen/zien/horen.

Ik hoop dat je me nog volgt?

Want in deze beredenering klinkt ook door dat het er dus niet om gaat dat je zoveel mogelijk bezoekers op je website krijgt, maar zoveel mogelijk gerichte bezoekers.

Waar heb je meer aan:

  1. 100 bezoekers die geïnteresseerd zijn in hetgeen waar je je geld mee verdient en doorklikken
  2. 1000 bezoekers die de informatie lezen en weer weg gaan

Je kan dus wel op een nummer 1 positie staan in Google, maar als het je verder niets oplevert heb je daar niet zo veel aan.

Een goed zoekwoorden onderzoek kan dus het verschil zijn tussen lekker geld verdienen met je website en een tijdrovend project zonder opbrengsten.

Een blauw-groene achtergrond met de tekst gratis zoekwoorden onderzoek in 6 makkelijke stappen

Je hebt keywords in Google voor je SEO nodig!

Dit is wat mij werd gezegd toen ik voor het eerst vroeg naar hoe ik gevonden ging worden met mijn blog.

Ik had Google keywords nodig voor mijn SEO.

Wist ik veel wat er mee bedoelt werd.

En achteraf gezien klopt er ook niet veel van.

Met keywords wordt bedoelt dat je woorden of korte zinnetjes moet hebben waar mensen naar op zoek zijn als ze iets intypen in de zoekbalk van Google.

Dit zijn echter geen keywords van Google, maar van de bezoekers van Google.

Voor wie optimaliseer je?

Je moet goed bedenken dat je niet met Google de strijd aan gaat, maar dat je de MENSEN die Google gebruiken zo veel mogelijk wilt helpen.

Als je weet waar ze naar op zoek zijn, kan je ze ook makkelijker helpen.

Anders ben je hetzelfde bezig als de man die een geniaal product bedacht en er pas later achter kwam dat niemand deze nodig had.

Jammer van je tijd en energie.

Hoe doe ik een zoekwoorden onderzoek?

Als je een zoekwoorden onderzoek gratis wilt uitvoeren, dan zijn daar verschillende acties voor nodig.

Hieronder zal ik een stappenplan met je doornemen en die vervolgens toelichten aan de hand van een voorbeeld.

Dit zijn de stappen die je zet:

  1. Bedenk waar je website of blog over gaat
  2. Zet de hoofdonderwerpen naast elkaar in een document, bijvoorbeeld Excel
  3. Zoek op verschillende manieren naar gerelateerde zoekwoorden
  4. Maak een duidelijk onderscheid in hoofd en subonderwerpen
  5. Gebruik een gratis keyword tool om te kijken hoeveel er op gezocht wordt
  6. Maak een schifting in de zoekwoorden waar je wel en niet mee aan de slag gaat

Natuurlijk is dit een makkelijke manier om onderzoek te doen naar goede keywords, maar je moet ergens beginnen.

Je hebt er niets aan als je al verdwaalt in het onderzoek en daardoor nooit toekomt aan het allerbelangrijkste:

Het creëren van content!

Een voorbeeld van een zoekwoorden onderzoek in Google

Het doel van dit voorbeeld zoekwoorden onderzoek is om je te laten zien hoe je het aan moet pakken.

En om je te laten zien hoe makkelijk het kan zijn.

Het is erg belangrijk dat je je niet laat verleiden om jezelf te verliezen in de details.

Voor je het weet zit je allerlei artikelen te lezen of tools uit te proberen die er helemaal niet toe doen of op dit moment geen meerwaarde hebben voor je onderzoek.

Laten we snel met het zoekwoorden onderzoek in Google (oa) beginnen!

Stap 1: Hoofdonderwerpen bedenken

Stel dat je een blog hebt over vissen ofwel de vissport.

Om er achter te komen wat de hoofdonderwerpen van je blog zijn, zou je hierover eenverhaaltje kunnen typen.

Schrijf dit zó op, zoals je het ook aan iemand anders zou vertellen.

Daaruit pik je dan vervolgens de woorden die de hoofdonderwerpen van je website kunnen zijn:

  • Vishengels
  • Aas
  • Boten
  • Etc.

Let op: Je bent aan het brainstormen en je kan later altijd nog weer bedenken dat het net even anders moet. Laat je dus niet ophouden omdat je het direct perfect wilt doen.

Stap 2: Een zoekwoorden document aanmaken

Denk hier niet te ingewikkeld over.

Zelf doe ik het in Excel, omdat ik dit op mijn laptop heb staan. Maar het kan natuurlijk ook in het gratis Google docs.

Wat je doet is de hoofdonderwerpen uit stap 1 naast elkaar zetten.

Daar kan je dan straks de gerelateerde zoekwoorden onder zetten.

Misschien wil je zelfs 3 categorieën maken:

  1. Hoofdonderwerpen
  2. Onderwerpen
  3. Subonderwerpen

Ik zal je straks uitleggen waarom dit handig kan zijn.

Stap 3: Naar gerelateerde zoekwoorden zoeken

Ok, nu komt de truc die je echt superveel onderwerpen gaat geven om over te schrijven.

Hiervoor zijn verschillende methodes, maar de belangrijkste is nog altijd de zoekmachine Google zelf.

Zelf begin ik ALTIJD mijn zoekwoorden onderzoek in Google.

Hiervoor kan je als eerste de Google suggest gebruiken:

  1. Ga naar een nieuw venster (liefst in privé modus)
  2. Ga dan naar google.com
  3. Typ daar één van je hoofdonderwerpen in de zoekbalk

Automatisch komen er dan suggesties te staan waar je naar kan zoeken:

Google suggesties voor vishengel

Dit zijn stuk voor stuk onderwerpen waar mensen op Google vaak naar zoeken en die Google onder je aandacht wil brengen.

Je kan deze automatische suggesties allemaal overnemen in je zoekwoorden document.

Wat je nog meer kan doen is je hoofdonderwerp invullen en dan een spatie en dan de letter ‘a’.

Vervolgens kokmen alle suggesties die beginnen met de letter ‘a’ er achter te staan.

Google suggesties voor vishengel met een a er achter

Dit kan natuurlijk ook met de letter ‘b’ en ga zo maar door.

Google suggesties voor vishengel met een b er achter

Dit is natuurlijk best veel werk, maar je komt er wel achter waar mensen naar op zoek zijn en je lijst met zoekwoorden groeit op deze manier flink.

Gratis zoekwoorden tool Keyword.io

Mocht je dit wat omslachtig vinden, dan kan je ook gebruik maken van www.keyword.io.

Je kan hiermee gewoon op Nederlandse zoektermen zoeken (Your Seed Keyword), ook al staat Nederland niet bij de opties.

Hij geeft je wel heel erg veel Nederlandse zoekwoord ideeën waarvan je later kan toetsen of ze wel zoekvolume hebben.

Zoekwoorden vinden met KWFinder

Eigenlijk is dit een betaalde tool, maar je kan hem een aantal keren gratis gebruiken om te zien hoe het werkt.

Je krijgt echt supergoede inzichten te zien, zelf werk ik dagelijks met deze tool.

Vul je hoofdonderwerp maar eens in:

Als je eenmaal in de tool zit kan je ook direct uitvinden wat hij nog meer te bieden heeft.

Gerelateerde zoekwoorden vinden via Wikipedia

Ook Wikipedia is een bron van gerelateerde zoekwoorden.

Zoek maar eens op ‘sportvissen’ en check de pagina die je te zien krijgt.

Overzicht van sportvissen in Wikipedia

Zo veel ideeën en zoekwoorden om over te schrijven!

En iedere alinea kopje heeft wel weer iets waar je op door kan klikken.

Je lijst met zoekwoorden wordt steeds langer 😉

Keywords vinden via fora

Tot slot wil ik je nog wijzen op de mogelijkheid om via een forum op ideeën te komen.

Er zijn verschillende vis-fora en daar kan je precies op zien hoe de onderwerpen ingedeeld zijn.

Per onderwerp kan je ook zien welke subonderwerpen populair zijn en waar dus veel vragen over gesteld worden.

Schrijf al deze zoektermen (want dat zijn het tenslotte) op in je zoekwoorden document.

Stap 4: Hoofd- en subonderwerpen onderscheiden

Goed, waarschijnlijk heb je nu echt superveel zoekwoorden maar ook korte zinnetjes van 4 of meer woorden (long tail zoekwoorden) in je document staan.

Nu is het tijd om een beetje orde op zaken te stellen in het document.

Probeer de zoekwoorden zó te rangschikken dat ze van een heel breed onderwerp naar een steeds meer specifiek onderwerp gaan.

Bijvoorbeeld:

  1. Vishengels
  2. Vishengels van bamboe
  3. Hoe maak je zelf een vishengel van bamboe

Of:

  1. Aas
  2. Levend aas
  3. Een worm aan je haak vast maken

Ik hoop dat je begrijpt hoe het werkt, want hoewel het niet erg moeilijk is, moet je het wel even door hebben.

Stap 5: Bepaal het aantal zoekopdrachten voor de keywords

Nu komt een belangrijk gedeelte van je gratis zoekwoorden onderzoek.

Je gaat namelijk bepalen óf en hoeveel er op je keywords wordt gezocht.

Daarnaast gaan we ook kijken hoe moeilijk het gaat zijn om er op gevonden te worden in vergelijking met de concurrentie die er nu al op het zoekwoord zit.

Want als iemand anders al een heel mooi artikel over ‘zelf een vishengel van bamboe maken’ gemaakt heeft, dan wordt het lastig om dat te evenaren.

Hoewel, niets is onmogelijk, maar als beginner moet je je uitdagingen slim kiezen (choose your battles wisely) 😉

Dus, dit is wat we willen uitzoeken:

  • Hoe vaak wordt er naar onze zoekwoorden gezocht?
  • Hoe groot is de concurrentie op een zoekwoord?
  • Wat wordt er op dit moment over onze zoekwoorden geschreven?

Gratis zoekwoorden tool Ubersuggest

Ubersuggest is een gratis zoekwoorden tool van Neil Pattel.

Neil is een toonaangevend persoon als het gaat om SEO.

Hierin kan je al je zoekwoorden droppen om te zien óf en hoe veel er naar gezocht wordt.

Laten we het proberen met ‘Vishengel maken’:

Een overzicht van ubersuggest voor de term vishengel maken

Klik op de afbeelding om hem in het groot te zien

Hier wordt gemiddeld 30 keer per maand naar gezocht en momenteel is de moeilijkheidsgraad om er op te ranken in de zoekmachine 44.

44 is best hoog, als je het makkelijk wilt houden, dan kan je beter voor een zoekwoord gaan dat niet hoger scoort dan 30.

Je kan ook direct aan de linkerkant zien welke websites ranken op dit zoekwoord.

Op nummer 1 en 2 staan twee YouTube video’s.

Stap 6: Een schifting maken in de juiste zoekwoorden

Schrijf nu in je zoekwoorden document hoeveel er naar ieder zoekwoord wordt gezocht en hoe groot de moeilijkheidsgraad is.

En ja, dit is veel werk, maar eenmaal gedaan kan je er maandenlang van profiteren omdat je precies weet waarover je content gaat maken 😉

Als je dat gedaan hebt kun je gaan schiften:

  1. Verwijder alle zoekwoorden waar 0 zoekvolume op zit
  2. Markeer de zoekwoorden die goed passen bij het product dat je wilt promoten (van jezelf of als affiliate of voor de advertenties)
  3. Zet deze zoekwoorden in volgorde van koop-intentie

De koop-intentie van een zoekwoord of zoekterm is de mate waarin mensen tot een koop over zullen gaan als ze hierop zoeken.

Zo zal men veel sneller iets via jouw content kopen als je zoekwoord ‘vishengel kopen’ is, mits je doorlinkt naar een plek waar ze vishengels kunnen kopen.

‘Waar is een vishengel van gemaakt’ daarentegen zal als zoekterm minder snel leiden tot een verkoop.

Nu zelf een zoekwoorden onderzoek uitvoeren

Ik heb je nu een idee gegeven over hoe je zelf een zoekwoorden onderzoek gratis kan uitvoeren.

Het is niet gezegd dat dit de enige manier is die werkt, maar het is wel een hele logische methode.

En het is een manier die ervoor zorgt dat je niet in het wilde weg content gaat maken in de hoop dat je er gratis bezoekers vanuit Google op gaat ontvangen.

Hoe simpel deze strategie misschien ook is, je hebt hiermee een basis om te optimaliseren.

Zelf een zoekwoorden onderzoek uitvoeren komt hiermee binnen handbereik.

Waarom gratis zoekwoorden onderzoek niet altijd slim is

Gratis is natuurlijk altijd mooi.

Je kan mooi het geld in je zak houden en aan andere dingen besteden.

Toch kan je vaak met een kleine investering veel betere resultaten krijgen.

Gratis tools zijn vaak te beperkt om er echt op te vertrouwen.

Natuurlijk lukt het op lange termijn wel, maar met meer accurate gegevens kan je sneller je doel bereiken.

Zelf maak ik gebruik van de tool KWFinder (als in Key Word Finder).

Misschien is het ook iets voor jou, het zal je in ieder geval veel werk besparen!

Veel Sneller De Juiste Zoekwoorden Vinden? 

Met de tool KWFinder kan je in no-time zien welke zoekwoorden makkelijk bovenaan in Google komen! Probeer het gratis uit:

Over de auteur

Piet Hein

Hier op pietheinbouwkamp.nl deel ik mijn ervaringen met online ondernemen. De afgelopen jaren heb ik verschillende informatieproducten en websites gemaakt die nu iedere dag geld voor me verdienen. Ik ben getrouwd met Marije, vader van 4 en fanatiek kitesurfer. Lees hier meer over mijn verhaal.

Dit vind je vast ook interessant:

Conversie van je Website Verhogen? Een Praktische Conversie Optimalisatie Training

Domeinnaam kopen? Voorkom hoge uitgaven!

Een Domeinnaam Eigenaar Checken, Hoe Doe Je Dat?

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

Ontvang m'n Updates + Gratis Online Cursus Gids

Schrijf je in voor m'n updates over online ondernemen en ontvang direct de Online Cursus Gids als e-book, luisterboek en video. Heulemaal gratis.

>