Ben je op zoek naar goede en snelle webhosting? Voor je eerste website of omdat je wil overstappen? Wil je het in één keer goed doen en niet te veel betalen? En wil je klantenservice hebben die je niet van het kastje naar de muur stuurt?
Dat waren wel mijn eisen toen ik wilde overstappen van m’n (horror)webhosting.
In deze Cloud86 review gaan we deze en andere vragen heel diep uitpluizen.
Hosting is namelijk iets wat je website maakt of breekt, helemaal als je er geld mee wilt verdienen en klanten uit wilt halen, zoals ik. Je kan nog zo’n mooie website hebben, maar zonder goede hosting is hij traag, vaak offline en moet je zelf technische kennis hebben.
In deze review ga je ontdekken of Cloud86 aan jouw wensen voldoet.
Je komt erachter wat de kosten zijn, welke hostingpakketten ze aanbieden en wat volgens mij de grote verschillen tussen de pakketten zijn. Ook mijn ervaring met de kwaliteit en de klantenservice van Cloud86 komt aan bod én ik vergelijk ze met andere hosting providers die ik heb gehad.
Let’s go!
Cloud86 was niet m'n eerste webhosting...
De eerste keer dat ik met webhosting in aanraking kwam is al meer dan tien jaar geleden. Ik maakte toen voor het eerst een eigen website. Eerst als online visitekaartje, maar al snel wilde ik er ook geld mee gaan verdienen.
In die begintijd had ik een crappy webhosting provider.
En ook in die tijd heb ik geld met m’n websites verdient.
Is een goede webhosting provider dus onmisbaar? Nee, ook met een slechte webhosting provider kan je website online staan, bezoekers ontvangen en kan je er geld mee verdienen.
Maar dit is waar je bij slechte webhosting rekening mee moet houden:
- Je website is regelmatig offline
- Je moet zelf voor backups zorgen
- Je krijgt nauwelijks ondersteuning
- Je website kan sneller gehackt worden
- Je website is traag (slecht voor Google posities)
- Je moet zelf technische kennis hebben of ontwikkelen
Iedere fout kostte geld...
Destijds was ik genoodzaakt telkens iemand in te huren als mijn website weer eens offline was. Mijn websites zijn ook meerdere malen gehackt. Uiteraard ben ik door schade en schande wijs geworden maar dat heeft mijn ontwikkeling en mijn inkomsten behoorlijk in de weg gezeten.
Het is niet leuk om te zien dat je website offline is, dat je niet weet wat je moet doen maar dat je wel weet dat je Google posities daardoor flink kunnen zakken. En het gebeurd altijd als het slecht uitkomt; In het weekend, tijdens vakantie, in een periode dat je veel bezoekers krijgt.
Als je inkomen dus (mede) afhankelijk is van je website, is het slim om in één keer voor goede webhosting te kiezen. Het is de kleine meerprijs ten opzichte van goedkope webhosting met bijbehorende goedkope klantenservice en performance meer dan waard.

En hoe zit het met Cloud86?
De vraag is natuurlijk aan welke kant Cloud86 staat. Is het goedkope webhosting die je beter kan mijden of is het een partij die zomaar eens bij je zou kunnen passen?
Als ik je vertel dat ik er zelf ook mijn websites host en vanuit verschillende andere hostingbedrijven naar hen ben overgestapt dan weet je vast al wel welke kant de conclusie uit gaat.
Maar laten we niet op de zaken vooruit lopen. Lees verder om je eigen conclusies te trekken.
Overzicht voor- en nadelen van Cloud86
Mocht je niet deze complete Cloud86 review door willen nemen dan kan je hieronder alvast een overzicht vinden van de voor- en nadelen van deze provider en hun werkwijze.
Conclusie: Mijn grootste voordeel
Het grootste voordeel van Cloud86 vind ik dat je het idee krijgt dat ze het beste met je voor hebben. Ze komen niet over als geldzuigers die overal aan willen verdienen. Ze stellen klantenservice voorop tegen een goede prijs.
Daarbij hoort bijvoorbeeld ook dat je niet technisch hoeft te zijn om zelf een wordpress website bij hen te starten. Je kan met één klik WordPress op je nieuwe hosting installeren.
Je kan bij hen al starten met webhosting voor €1,95 per maand en mocht je website en je online business groeien dan kan je webhosting meegroeien voor betaalbare prijzen. En als je het onderhoud van je WordPress website lastig vind, dan hebben ze daar ook een pakket voor - het Managed WordPress pakket.
Zo is er voor iedereen een pakket, of je nou starter bent, snelgroeiend, wel of niet technisch…
55% Korting op Cloud86 Hosting?
Cloud86 geeft maar liefst 55% korting op je eerste termijn. Dat kan een maand, een jaar of zelfs 3 jaar zijn. Er is veel geld te besparen dus.
Waarom mijn overstap naar Cloud86
Zelf zat ik bij twee verschillende hostingproviders. Ik had dus al eens een uitstapje gemaakt naar een tweede omdat ik over de eerste niet 100% tevreden was. De eerste was erg goedkoop, maar er was slechts een matige klantenservice bij die niet telefonisch bereikbaar was.
Ik werd vaak van het kastje naar de muur gestuurd en werd ik daardoor verplicht om mezelf te verdiepen in technische zaken waar ik eigenlijk geen tijd voor had - of wilde maken. Dit zorgde er dan ook voor dat ik honderden euro’s moest uitgeven aan een websitebouwer die de problemen veel sneller voor mij oploste.
Ook de tweede hostingprovider voldeed uiteindelijk niet. In het begin was de prijs-kwaliteitverhouding nog prima, maar de prijzen werden steeds hoger en de kwaliteit steeds lager.
Hoge drempel voor overstappen
Het probleem is dat als je eenmaal bij een bepaalde hostingprovider zit, de drempel behoorlijk hoog is om over te stappen. Mijn websites groeiden met steeds meer pagina’s en blogartikelen. Daar hoorde een bepaalde opmaak bij en ook gebruikte ik verschillende plugins.
Als je gaat overstappen (verhuizen) naar een nieuwe hostingprovider, dan bestaat de kans dat je hele website er anders uit komt te zien. Maar nog erger; dat de bestaande pagina’s en blogartikelen hun opgebouwde positie in Google verliezen.
Dat betekent domweg minder bezoekers en daarmee minder inkomsten.
Niet iets wat je iedere dag doet dus.
Nieuwe website, nieuwe hosting
Uiteindelijk heb ik bij een nieuwe website voor Cloud86 gekozen, gewoon om te proberen. Dat was een hele verademing qua klantenservice. Alleen al bij het uitkiezen van het juist webhostingpakket smeerden ze me niet het duurste aan maar waren er heel helder in dat ik prima met de goedkoopste kon beginnen.
Daarna heb ik er voor gekozen om eerst een kleine website naar hen te verhuizen. Dit verliep gewoon vlekkeloos - ze hebben daar een bepaalde methode voor.
Dat heeft ertoe geleid dat ik meer websites naar hen heb verhuisd en sindsdien kan ik eigenlijk alleen maar tevreden zijn over Cloud86. Ik heb in de afgelopen jaren meerdere malen zowel telefonisch als via de mail contact gehad. Geen vraag is te gek en je wordt snel geholpen door ervaren personeel.
Alles zelf doen?!
Wat voor mijzelf ook belangrijk is, is dat ik makkelijk aanpassingen kan doen via de backend op Cloud86. Ik ben niet technisch, maar houdt wel graag zelf de touwtjes in handen.
Zij hebben dit zo ingericht dat je allerlei zaken kan bekijken en aanpassen zonder te moeten coderen. Dat werkt voor mij echt heel fijn. Denk bijvoorbeeld aan het aanmaken van een (extra) e-mailadres. Het installeren van WordPress op een nieuwe website. en ga zo maar door.
En als ik er toch niet uitkom dan maak ik gewoon een ticket aan of ik bel ze even.
Waar komt Cloud86 vandaan?
Misschien klinkt dit op voorhand wat saai, want wat maakt jou uit hoe een bedrijf zich heeft ontwikkeld? Zie het dan als een sollicitatie voor een nieuwe opdracht of een nieuwe baan. Daar wordt ook gekeken naar waar de persoon in kwestie vandaan komt, wat hij of zij eerder aan werkervaring heeft opgedaan.
Het zegt namelijk veel over zijn kunnen vandaag de dag, met wie hij nog meer heeft samengewerkt, welke verantwoordelijkheid hij kan omgaan.
Bij het kiezen van een hostingprovider speelt dit ook mee. Helemaal als je de geschiedenis en de visie van Cloud86 hebt gehoord.
Vrij jong bedrijf
Als je zoekt naar de gegevens van Cloud86 dan zul je zien dat ze nog niet zo lang bestaan, nog maar sinds 2019. Dat is meestal niet zo’n goed teken. Wat je dan vaak ziet is dat ze als prijsstunter beginnen om zo snel mogelijk zo’n groot mogelijk marktaandeel (klanten) te krijgen. Vervolgens wordt in korte tijd de prijs flink verhoogd om de gemiste omzet weer in te halen.
Gelukkig is dit bij Cloud86 niet het geval. Ze zijn vanaf het begin niet de goedkoopste,wel nog steeds betaalbaar.
Dit komt ook doordat de oprichters al vanaf 2003 bezig zijn met het aanbieden van webhosting. En vanaf dag één wilde ze een hoge kwaliteit bieden tegen een goede prijs.
Dat is ook waarom er wordt geïnvesteerd in zowel hardware en software.
Want juist dat stukje hardware is waar veel hostingbedrijven kansen laten liggen omdat het natuurlijk veel makkelijker (en goedkoper) is om dit uit te besteden. Het nadeel daarvan is dat je het zelf niet in de hand hebt en niet zelf kan beslissen hoe je dit tot op detail inricht.
Bij Cloud 86 hebben ze daarom een grote focus op techniek en zijn ze steeds bezig om die techniek achter hun dienst te verbeteren. Ze maken daarbij alleen gebruik van de beste hardware.
Waarden van het bedrijf
Dit zijn de kernwaarden waar ze binnen het bedrijf zich op richten:
- Een betrouwbare partner zijn die met de beste technologie werken
- Blijven innoveren om de beste hosting oplossing te kunnen bieden
- Onafhankelijk zijn en eigen keuzes maken zonder externe investeerders
- Gericht op persoonlijke service voor de beste oplossing naar de klant
- Technologie gebruiken die zo weinig mogelijk storingen vertoont
- Eerlijk en transparant zijn over prijzen en wat de klant nodig heeft
Het opmerkelijke is dat ik deze kernwaarden terug zie in mijn uitleg hierboven waarom ik naar Cloud86 ben overgestapt. Het zijn dus niet alleen mooie praatjes, het lukt ze ook daadwerkelijk om deze waarden ten uitvoer te brengen.
Juist ook de (financiële) onafhankelijkheid van het bedrijf hierin is een groot goed, aangezien er in de hostingmarkt steed meer bedrijven worden opgekocht. Dit is vooral winstgevend voor de investeerders, en de klanten zijn er vaak de dupe van.
De koers van het bedrijf wordt dan ook drastisch veranderd en dat is meestal niet waarom je met een bepaalde webhosting in zee bent gegaan.
55% Korting op Cloud86 Hosting?
Cloud86 geeft maar liefst 55% korting op je eerste termijn. Dat kan een maand, een jaar of zelfs 3 jaar zijn. Er is veel geld te besparen dus.
De 11 Voordelen van Cloud86 (voor mij belangrijk)
Hierboven heb je in het kort al kunnen lezen wat de voor- en nadelen van Cloud86 zijn, maar daar is nog meer over te zeggen. Vooral als je eerst de diepte in wilt gaan voordat je zelf overgaat tot het aanschaffen van een hostingpakket bij hen is het goed om dit te lezen. Je kan dan beter bepalen of ze bij je (toekomstplannen) passen.
Voordeel 1: Bovengemiddeld snel
Voor veel websitebouwers is de snelheid van de webhosting waarop de website draait het belangrijkste aspect voor hun keuze. Uiteraard is ook uptime en klantenservice belangrijk, maar als je website snel is dan gaan bezoekers zich niet ergeren omdat ze moeten wachten.
Nog een bijkomend voordeel; Als je zelf regelmatig nieuwe content op je website plaatst dan werkt het ook wel fijn als alles gewoon lekker snel werkt.
Cloud86 is een bedrijf dat gedreven is door techniek. Ze vinden het domweg leuk om de snelste te zijn en gebruiken daar allerlei methoden voor en onderzoeken ook hoe ze dit kunnen blijven. Denk bij techniek aan supersnelle SSD opslag, een LiteSpeed webserver, HTTPv2 en caching.
Zie daarvoor ook de onderstaande test waarbij met KPI’s rekening is gehouden zoals TTFB (Time to first bite), LCP (Largest contentful paint), TBT (Total blocking time) en CLS (Cumulative layout shift). Ook Google kijkt naar dit soort punten en daarom is het belangrijk dat dit op orde is voor je posities in de zoekmachine.

In 2020 en 2022 is Cloud86 uitgeroepen tot snelste webhosting
Snel door focus op techniek
Het platform wat Cloud86 zelf heeft ontwikkeld om dit voor elkaar te krijgen zit ingenieus in elkaar. Zo is elk component dubbel uitgevoerd. Het tweede component wordt automatisch in werking gesteld als ergens een storing in het eerste ontstaat.
Zo zijn er bijvoorbeeld meerdere locaties voor datacenters, een tweede stroomvoorziening, dubbele generatoren, dubbele servers en ga zo maar door. Alles is dus dubbel uitgevoerd om klappen op te vangen als dat nodig is.
Daar komt nog eens bij dat dit hele platform iedere dag de hele dag in de gaten wordt gehouden door de medewerkers van Cloud86 zelf. Zo kunnen ze problemen in wording monitoren en oplossen voordat het echt problemen voor de klant worden.
Voordeel 2: Ook budgetpakket verkrijgbaar
Hoewel Cloud86 dus veel klantenservice biedt, hoef je niet perse vast te zitten aan een duur hostingpakket. Ook met een dergelijk goedkoper pakket wat je vanaf €1,95 per maand kunt krijgen ben je verzekerd van een telefonische helpdesk en snelle servers.
Wat je nog wel eens ziet bij concurrenten is dat je hiervoor in de goedkopere pakketten moet bijbetalen.
Ook is het niet zo dat je dan opgescheept zit met een website die veel langzamer is. Waar je rekening mee moet houden is dat je een maximum aantal resources kan gebruiken. Hoe duurder het pakket wordt, hoe meer RAM en CPU kracht je krijgt.
Dit betekend niet dat een duurder pakket ook automatisch een snellere website geeft. Dit heeft alles te maken met de drukte op je website. Het goedkoopste pakket is voor websites die net starten of die niet zo veel bezoekers krijgen. Het medium pakket is prima geschikt voor bijvoorbeeld WordPress, Drupal en Joomla.
Je hoeft pas over te stappen op het Unlimited pakket als je echt veel bezoekers hebt.
En mocht je daarbij het onderhoud aan je WordPress website uit handen willen geven dan kan je kiezen voor een van de Managed WordPress hosting pakketten, ook in verschillende prijsklassen.
Uiteraard ben je bij zo’n pakket met uitbesteden duurder uit.
Voordeel 3: Bereikbaar via telefoon, mail en tickets
Als je het hebt over klantenservice bij webhosting, dan is dit voor mij (naast snelheid) het belangrijkste waar ik op let. M’n websites verdienen namelijk geld voor me en bij problemen (offline, wit scherm, gehackt etc.) loop ik direct leads, klanten en inkomsten mis.
Daarnaast loop ik het risico te zakken in de Google zoekresultaten. En dat betekent nog groter verlies op lange termijn.
Toen ik nog maar net startte met het maken van websites was ik me daar helemaal niet van bewust. Ik koos gewoon voor de goedkoopste hosting met aardig goede reviews. Als je net als ik veel tijd, geld en moeite in je vindbaarheid steekt om voor de lange termijn opbrengsten te gaan, dan is een goede klantenservice vanuit je hosting superbelangrijk.
Vergeleken met andere hosting...
En nu ik dit typ, realiseer ik me weer hoe erg het eigenlijk was ‘back in the days’. Dat ik dagenlang bezig was om zaken zelf uit te zoeken omdat een website offline was gegaan door een verkeerde WordPress plugin update.
Super stressvol want je weet niet of je wel met de juiste oplossing bezig bent en op de juiste knoppen drukt. En dat terwijl het om een website gaat waar je al maandenlang mee aan de slag bent, content voor aan het maken bent, dag in dag uit.
Bij Cloud86 hebben ze de klantenservice goed op orde. Zo kan je hen bellen, mailen en een ticket inschieten. Net wat je zelf het prettigst vind. Uiteraard hangt het af van het probleem waar je mee zit, maar als het urgent is dan is het feit dat je kan bellen echt superfijn. Het is wel een nadeel dat dit alleen kan tijdens kantooruren, dus maandag tot vrijdag tussen 9:00 en 17:00.
Een ticket inschieten is eigenlijk een hulpvraag stellen via je Cloud86 account, in je dashboard. Je vult dan een contactformuliertje in waar je ook extra bestanden kan uploaden, bijvoorbeeld om het probleem te laten zien met een screenshot.
Omdat je dit via je eigen account doet, weten ze direct om wie het gaat en om welk account zodat ze direct mee kunnen kijken. Dit werkt in mijn optiek daarom beter dan ‘gewoon’ een mailtje sturen.
Mijn ervaring is dat ze snel reageren, vaak al binnen een uur.
Voordeel 4: Technische klantenservice
Op zich is het telefonisch contact kunnen hebben met je webhosting niet erg bijzonder. Er zijn er meer die dit aanbieden. Maar vergis je niet, het is wel een grote kostenpost voor de provider. Ik heb al twee keer meegemaakt bij andere aanbieders dat in de loop van de tijd de telefonische service niet meer werd aangeboden.
Dus je wordt klant MET telefonische service en na een tijdje kan je ze alleen nog maar bereiken via een chat (met lange wachttijden) en via mail.
Maar goed, er zit dus ook nog verschil in de telefonische service an sich per provider. Wat je vaak meemaakt is dat je van het kastje naar de muur wordt gestuurd. Dit heeft te maken met personeel met onvoldoende kennis. Het kan dan zomaar zijn dat er een callcenter is ingehuurd om de meest basale problemen op te lossen.
Meerdere steekproeven
Mijn ervaring is dat dit bij Cloud86 niet het geval is. Ik heb al verschillende medewerkers aan de lijn gehad en ze keken direct mee in mijn account om te zien waar het probleem zat. Meestal konden ze het ook direct oplossen, of kwamen ze er op een later moment op terug nadat ze het uitgezocht hadden.
Denk bijvoorbeeld aan het niet bereikbaar zijn van een website (ook niet als beheerder) vanwege het vastlopen van een WordPress plugin. Of foutmeldingen op de website waar ik niet uitkwam, ik ben nou eenmaal niet zo technisch.
Ze weten dus waar ze het over hebben en zijn niet te beroerd om even een stapje extra te zetten, ook al zouden ze makkelijk kunnen zeggen dat die fout niet bij hen ligt. (Zoals ik zo vaak heb gehoord bij mijn eerdere webhosting…)
Voordeel 5: Gratis website verhuisservice
Cloud86 werkt met een gratis verhuisservice waar ik zelf ook gebruik van heb gemaakt en nog wel doe voor mijn klanten. Overigens is dit gratis voor alle hostingpakketten BEHALVE voor het goedkoopste pakket, het Webhosting Start pakket. Voor deze laatste kan je het er wel los bij bestellen, ik weet zo even niet wat daarvan de kosten zijn.
Het prijsverschil met een groter/beter pakket is trouwens klein…
Ik ben altijd bang geweest voor het verhuizen van een complete website, vooral vanwege de Google posities die kunnen kelderen omdat je website een poosje offline is. Ik had hier gewoon hele slechte ervaringen mee. Een hostingprovider die je betaald om het te regelen, het mislukt en je vervolgens laat stikken tenzij je extra gaat betalen.
De verhuisservice bij Cloud86 is slimmer ingericht. Je verhuist namelijk pas op het allerlaatste moment het domein zelf. Dus pas als je ziet dat je website helemaal goed werkt op hun servers. En dat werkt heel goed kan ik je vertellen.
Wat je paraat moet hebben
Bij je bestelling kan je aangeven of je de verhuisservice wenst of niet. Je ontvangt dan een e-mail van Cloud86 waarin ze om aanvullende gegevens vragen om de verhuizing in werking te kunnen zetten:
- Inloggegevens voor het control panel (Plesk, DirectAdmin, cPanel etc.) van je huidige hosting
- Hiermee krijgen ze toegang tot alles van je website (bestanden, databases, e-mail)
- EPP sleutel/Autorisatiecode van je domeinnaam
Vervolgens krijg je een mailtje wanneer ze de verhuizing gepland hebben.
Als de verhuizing is gedaan controleren ze bij Cloud86 of de website goed werkt op hun servers. Daarna gaan ze over tot het daadwerkelijk verhuizen van de domein zelf. En pas op dat moment stopt je website en bijbehorende e-mail te werken op je oude webhosting.
Minimale downtime
Hierdoor is de downtime van je website minimaal en kunnen jij en je bezoekers tijdens de verhuizing gewoon van je website gebruik blijven maken. Ideaal.
Blijkt de website niet goed te werken bij Cloud86? Dan kan de verhuizing geannuleerd worden zonder dat er iets gewijzigd is bij je huidige hosting en kan er op zoek gegaan worden naar een oplossing.
Op deze manier hoef je je oude hosting pas op te zeggen als alles goed werkt en je dus geen gebruik meer van hen maakt.
55% Korting op Cloud86 Hosting?
Cloud86 geeft maar liefst 55% korting op je eerste termijn. Dat kan een maand, een jaar of zelfs 3 jaar zijn. Er is veel geld te besparen dus.
Voordeel 6: 1-klik WordPress installatie
Dit is handig als je nog nooit een website met WordPress hebt gemaakt. En ook ik geniet er na tientallen websites nog steeds van. Een website maken klinkt misschien ingewikkeld, maar dit maakt het super eenvoudig. Geen wonder dat steeds meer mensen hun eigen website maken of bedrijfje beginnen als website bouwer.
Cloud86 kent namelijk de WordPress Toolkit. Hierin kan je onder andere je website eenvoudig updaten, clonen, een backup maken en beveiligen. Maar je kan er dus ook makkelijk WordPress mee installeren.
Dit is wat er met één klik gebeurt:
- WordPress wordt gedownload
- Er wordt een database aangemaakt
- Je krijgt een administrator account
Ofwel je kan hierna direct inloggen in de achterkant van je website en aan de slag met het maken van je website op basis van WordPress.
Voorheen bij m’n andere providers was het telkens uitzoeken hoe alles ook nog maar werkte voor een nieuwe website. Voor je het wist had je een vinkje of een instelling verkeerd gezet en had je weer hulp nodig (wat uiteraard niet kosteloos was).
Voordeel 7: Gratis & automatisch SSL
Ik weet niet of je bekend bent met SSL, maar dit is een certificaat wat er voor zorgt dat de URL van je website begint met HTTPS in plaats van HTTP. Die extra S geeft aan dat je website goed beveiligd is voor je bezoekers.
Heb je alleen HTTP, dan geven veel browsers zoals Safari en Chrome aan dat je website niet veilig is om te bezoeken en dan gaan je bezoekers snel weer weg natuurlijk.
Cloud86 werkt met Let’s Encrypt certificaten welke een goede standaard zijn. Deze zijn bij hen niet alleen gratis, maar in de meeste gevallen worden ze ook nog eens automatisch geïnstalleerd.
De installatie kan soms wat langer duren, wees dus niet direct ongerust als er niet direct HTTPS voor je URL staat. Mocht het niet automatisch gaan, dan kan je altijd nog met een paar klikken handmatig gratis SSL aanvragen. Ze hebben daar een hele makkelijke handleiding voor zodat je precies weet waar je moet zijn en wat je moet doen.
Voordeel 8: Gratis dagelijkse back-up van je website
Ook de backups van mijn websites waren in het verleden altijd een ‘grijs gebied’. De webhosting die ik destijd had gaf op hun website wel aan dat ze backups maakten. Maar ik wist niet dat dit slechts 1 keer per maand gebeurde, dat alleen van een bepaald deel van mijn website een backup werd gemaakt én dat alleen de nieuwste backup werd bewaard.
Totdat m’n website werd gehackt. Toen kwam ik erachter dat de nieuwste backup van een paar weken eerder was terwijl ik in de tussentijd veel nieuwe teksten had gepubliceerd. Al mijn harde werk voor niets. En ook nog eens veel werk om het missende deel van de aanwezig backup te herstellen.
Bij Cloud86 heb je hier geen last van. Ze maken dagelijks een backup van je complete hostingpakket, dus alle websites die je bij hen hebt en alle bijbehorende data. Ze bewaren dit tot 7 dagen terug voor je.
Verder worden de backups opgeslagen in een extern datacenter opgeslagen zodat je er altijd toegang tot hebt.
Altijd toegang tot backups
Je kan deze backups zelf terugzetten via het Plesk control panel en je kan daarbij ook nog kiezen welke onderdelen je teruggezet wilt hebben. Denk hierbij aan je e-mail, databases of individuele bestanden. Uiteraard kan ook je complete hostingpakket hersteld worden naar een datum naar keuze. En mocht je er zelf niet uitkomen dan helpen ze je graag.
Ze raden zelfs af om zelf een backup plugin te plaatsen aangezien dit veel van je schijfruimte in beslag neemt. Een website van 1GB kan binnen een week zomaar 25GB in beslag nemen vanwege alle bewaarde backups. En dat terwijl de backups die Cloud86 voor je bewaard niet van de schijfruimte van je hostingpakket afgaan.
Goed geregeld dus.
Voordeel 9: Nederlands bedrijf
Cloud86 is een Nederlands bedrijf met Nederlands sprekende medewerkers. Ze zijn momenteel gevestigd in Friesland. Veel Nederlandser wordt het niet…
Dit is een voordeel omdat je dan niet met een taalbarrière zit bij een hulpvraag. Als je in het Engels moet praten of typen gaan dingen toch minder snel en kan het zelfs een drempel zijn om contact op te nemen.
Verder staan de datacenters allemaal in Europa en niet erbuiten. Dit heeft als voordeel dat ze kunnen garanderen dat alle data ook binnen Europa blijft. Daarbij kopen ze de hardware hiervoor ook daadwerkelijk zelf aan. Ze zijn dus geen resellers van grote publieke clouddiensten.
Mochten er problemen zijn met de beschikbaarheid dan hebben ze dus ook echt alle touwtjes zelf in handen - en kunnen ze het direct oplossen.
Voordel 10: Meerdere websites per pakket
Als je eenmaal een website hebt gemaakt met WordPress en hebt ontdekt hoe makkelijk dit eigenlijk is, dan zal een tweede en derde website niet lang op zich laten wachten. De meeste mensen die het leuk vinden om een website te maken zijn nou eenmaal creatief ingesteld… En anders is er wel iemand anders in je omgeving die van je vaardigheden gebruik wil maken.
Dan is het wel fijn dat je niet voor iedere extra website een nieuw webhosting pakket hoeft af te nemen. Per pakket mag je een bepaald aantal websites erop zetten. Dit is bij het medium pakket al 10, dus daar kom je niet zomaar aan.
Hierbij gaat het overigens over hoofddomeinen, subdomeinen mag je in alle gevallen onbeperkt aanmaken.
Voordeel 11: Eerste contractduur 55% korting
Op bijna alle hosting pakketten krijg je 55% korting voor de eerste termijn. Momenteel is alleen bij Webhosting Start 40% korting van toepassing op je eerste contractduur.
Wat ik persoonlijk fijn vind is dat Cloud86 ook de prijs zonder korting laat zien. Dat is namelijk niet bij alle aanbieders het geval.
De lengte van de eerste looptijd/termijn/contractduur kies je overigens zelf. Je kan kiezen voor 12 maanden of 36 maanden. Bij de duurdere pakketten kan je zelfs voor een looptijd van 1 maand kiezen. Hoe langer de termijn, hoger het kortingsbedrag, maar hoe langer je aan Cloud86 vast zit.
Weet je zeker dat je lange tijd bij hen blijft, kies dan voor de langste termijn. Kijk je liever nog even de kat uit de boom, kies dan voor 12 maanden.
2 Nadelen van Cloud86
Uiteraard zitten er niet alleen maar voordelen aan Cloud86. Geen bedrijf is perfect, er zijn altijd punten waarin ze keuzes moeten maken. Dergelijke keuzes pakken vervolgens niet voor iedereen voordelig uit. Toch vond ik het moeilijk om nadelen te vinden die ik zelf ook als nadelen ervaar.
Maar het is hetzelfde als bij voordelen, iets wat voor mij een voordeel is, hoeft voor jou niet zo te zijn. Trek er dus je eigen conclusies uit.
Nadeel 1: Hogere prijs bij verlenging
De eerste periode dat je betaald krijg je een korting van 55%. Die periode kan een maand, een jaar of 3 jaar zijn. Dat betekent dus wel dat in de tijd daarna je de volle pond moet gaan betalen. Je bent dus gewend geraakt aan een bepaalde prijs en moet daarna meer gaan betalen. Daar moet je rekening mee houden.
Aan de andere kant, je kan ook gewoon blij zijn met de korting die ze aanbieden.
En zie het maar als een groot voordeel dat ze direct en open praten over de prijzen en dat de eerste prijs een korting is. Er zijn genoeg andere partijen die lekker met de prijzen stunten en niet goed vooraf communiceren wat de reguliere prijs is.
Dan kom je er dus na verloop van tijd achter dat je ineens veel meer gaat betalen. Omdat je dan toch al klant bent en allerlei zaken geregeld hebt, stap je niet zomaar over. Daar maken ze dan misbruik van.
Nadeel 2: Support alleen beschikbaar tussen 9 en 5
De telefonische support van Cloud86 is alleen op werkdagen beschikbaar en dan alleen tussen 9 uur in de ochtend en 5 uur in de middag. Dus als je overdag niet met je website bezig kunt zijn en je wilt ze telefonisch bereiken dan kan dat behoorlijk lastig zijn.
Overigens reageert de mail support momenteel wel op werkdagen tussen 9:00 en 21:00. Maar in het weekend is er geen support in de vorm van mensen.
Aangezien problemen met je website altijd onverwachts komen kan het erg vervelend zijn als je in het weekend aan je website werkt en je er niet uitkomt. Dan zul je moeten wachten tot maandag voor directe support.
Uiteraard is er wel de uitgebreide kennisbank van Cloud86 waar je altijd terecht kan. Hierin worden heel veel zaken stapsgewijs uitgelegd wat erg makkelijk te volgen is.
Cloud86 ervaringen van anderen
Natuurlijk ben ik niet de enige die tevreden is met Cloud86. Het is altijd goed om verder te kijken en te zien wat anderen over dit bedrijf zeggen. En te kijken of er ook ontevreden klanten zijn en waarom dan.
Je kan veel reviews over Cloud86 vinden op Trustpilot.com. Dit is een onafhankelijke website waar mensen hun ervaringen met bedrijven kunnen achterlaten, al dan niet anoniem. Ze kunnen dan een score geven van 1 tot 5 sterren en daarbij een verhaal achterlaten van wat ze van het bedrijf vinden.

Cloud86 ktijgt een 4,8 uit 5 sterren
Dit zijn een aantal cijfers/feiten die op moment van schrijven hieruit naar voren komen:
- 484 mensen hebben een review achtergelaten voor Cloud 86
- 90% geeft 5 van de 5 sterren
- 8% geeft 4 van de 5 sterren
- 2% geeft 1 tot 3 sterren
Cloud86 heeft op het grootste gedeelte van de negatieve ervaringen gereageerd en een onderbouwing gegeven.
De 98% mensen die erg tevreden zijn (5 en 4 sterren) geven onder andere de volgende argumenten hiervoor:
- Problemen met updates zijn snel opgelost
- Kan nieuwe website bouwen terwijl oude gewoon doordraait
- Denken met je mee voor oplossingen
- Verhuisservice werkt supergoed
- Webshop overgezet en klanten hebben niets gemerkt
- Snelle en relevante antwoorden op technische vragen gehad
- Uitstekende prijs/kwaliteitverhouding
- Geen wachtrijen bij telefonisch contact
Al met al precies wat je wilt horen. Dit heeft mij destijds ook bevestigd in mijn keuze voor Cloud86.
Welk hostingpakket moet je kiezen? (Keuzehulp)
Stel nou dat je een soort van overtuigd bent om met Cloud86 aan de slag te gaan. Welk pakket moet je dan kiezen? Ze bieden namelijk best wel veel verschillende pakketten aan, met daarin ook nog weer keuzeopties:
- Webhosting
- Managed WordPress
- Woocommerce hosting
- E-mail hosting
- Virtual Private Server
- Managed VPS
- Virtual Private Cloud
Hieronder kan je per pakket vinden waarom je er voor zou moeten kiezen, of waarom niet.
Voor actuele prijzen per pakket is het goed om op de website van Cloud86 te kijken.
1. Wanneer kiezen voor Webhosting (basis)
Vergeleken met de andere pakketten vallen hier de goedkoopste opties onder welke je bij Cloud86 kan afnemen. Een soort van basis als je niet teveel wilt uitgeven en toch een snelle website wilt hebben.
Onder Webhosting heb je 3 keuzes;
- Start
- Medium
- Unlimited
Elk pakket kost ongeveer het dubbele van het voorgaande pakket, bekijk hier de specifieke prijzen.
Start pakket
Je kiest voor Start als je begint met 1 of 2 websites. Een website die je nog moet opbouwen, waar dus nog niet veel ruimte voor nodig is op een server (dat is bij een webshop niet het geval, kies dan voor Unlimited of Woocommerce hosting).
Bij Cloud86 is het namelijk ‘grow as you go’.
Mocht je website na verloop van tijd nou veel groter worden en veel bezoekers krijgen, dan kan je zonder gedoe overstappen naar een ander pakket wat daar beter bij past. Zo bespaar je veel geld.
Trek je hierbij niets aan van de snelheidsindicator (geeft minder snel aan). Als je website te sloom wordt doordat deze groeit of omdat je zware applicaties / WordPress plugins installeert, dan kan je gerust overstappen.
Medium pakket
Je kiest voor Medium als je al meerdere websites hebt (meer dan twee) die je wilt gaan verhuizen naar Cloud86. Hier zit dan ook de gratis verhuisservice bij.
OF als je je eerste website gaat maken en je wilt hierbij premium support. Het kost wel het dubbele in vergelijking met Start, maar het kan een goede investering zijn.
Bij Medium kan je tot 10 websites hosten. Met onbeperkt dataverkeer is het wel snel maar eigenlijk niet snel genoeg om er een Woocommerce webshop mee te maken. Dat is gewoon een hele zware applicatie.
Unlimited pakket
Je kiest voor Unlimited als je meer dan 10 websites naar Cloud86 wilt verhuizen, hier zit ook de gratis verhuisservice bij.
Je hebt hier een onbeperkt aantal websites, dataverkeer, e-mailadressen en databases. All in dus. Hier zou je ook heel goed Woocommerce op kunnen laten draaien.
Wat je bij ieder pakket binnen de categorie Webhosting hebt is:
- Meerdere websites per pakket
- Gratis SSL certificaten
- Automatische backups
- (Telefonische) ondersteuning
- 30 dagen niet goed geld terug
- Antisspam en -virus
- Litespeed cache
Met (standaard) Hosting kan je dus heel goed een WordPress website laten draaien. Mocht je nou webshosting willen welke helemaal gericht is op WordPress, dan kan je kiezen voor Managed WordPress.
2. Wanneer kiezen voor Managed WordPress
De keuze voor Managed WordPress heeft niet zozeer te maken met een snellere website of dat de hosting beter zou zijn voor een WordPress website. Het verschil zou hem vooral moeten zitten in de premium ondersteuning en dan met name gericht op WordPress.
Ik vind het verschil maar lastig te vinden (behalve in de hogere prijs), aangezien je bij de ‘basis’ hosting ook al premium support krijgt vanaf webhosting Medium.
Dit zijn de pakketten waar je tussen kan kiezen:
- WordPress Start
- WordPress Medium
- WordPress Power
Ook hier kost elk pakket ongeveer het dubbele van het voorgaande pakket.
WordPress Start
Je kiest voor WordPress Start als je je eerste wordpress website maakt. Je kan hier twee websites op plaatsen en hebt direct genoeg ruimte om ook een webshop te bouwen op basis van Woocommerce.
Je krijgt hier namelijk 10 GB SSD opslag tot je beschikking en je kan tot 10 e-mailadressen aanmaken.
Ook de gratis verhuisservice begint direct vanaf dit goedkoopste Managed WordPress pakket.
WordPress Medium
Je kiest voor WordPress Medium als je meer dan 2 websites hebt die je naar Cloud86 wilt verhuizen (tot 5 websites).
Verder heb je dezelfde voordelen als bij het Start pakket, met het verschil dat je 50 GB SSD opslag en onbeperkt e-mailadressen aan kan maken.
WordPress Power
Je kiest voor WordPress Power als je tot 10 websites wil gaan overzetten naar Cloud86 en zo’n 50.000 bezoekers per maand hebt.
Wat je bij ieder pakket binnen de categorie Managed WordPress hebt is:
- Meerdere websites per pakket
- Gratis SSL certificaten
- Automatische backups
- (Telefonische) ondersteuning
- 30 dagen niet goed geld terug
- Antisspam en -virus
- Litespeed cache
Uiteraard zijn er meer specificaties op de website te vinden, maar dit zijn wat mij betreft de belangrijkste om een keuze te maken.
3. Wanneer kiezen voor Woocommerce hosting
Als je een webshop hebt die op Woocommerce draait kan je bij Cloud86 kiezen voor speciale Woocommerce hosting. Zoals je hebt kunnen lezen kan Woocommerce ook prima draaien op de grotere varianten van de andere hostingpakketten.
Echter is de Woocommerce hosting speciaal afgestemd op Woocommerce. Alles is zo ingericht dat je er de meest snelle, veilige en goed werkende webshop mee krijgt.
Dit zijn de pakketten waar je tussen kan kiezen:
- Woocommerce Start
- Woocommerce Medium
- Woocommerce Power
Om eerlijk te zijn heb ik het idee dat het hierbij hetzelfde werkt als de Managed WordPress pakketten. Je krijgt vrijwel hetzelfde als bij de standaard hosting, alleen de prijzen zijn hoger omdat het speciaal is afgestemd op Woocommerce.
De pakketten met inhoud en features zijn verder hetzelfde als de Managed WordPress pakketten. Er zit letterlijk geen enkel verschil tussen behalve dat de ene WordPress en de andere Woocommerce genoemd wordt.
4. Wanneer kiezen voor E-mail hosting
De losse E-mail hosting van Cloud86 is er voor bedrijven die al ergens anders webhosting hebben met hun website maar daar geen uitgebreide e-mail oplossing bij aangeboden krijgen.
Je hebt dan wel een professioneel e-mailadres met daarbij natuurlijk de mogelijkheid om e-mails te ontvangen en te verzenden via een server.
Ik zeg expres ‘losse’ e-mail hosting. Als je namelijk webhosting (voor je website) bij Cloud86 afneemt, dan zit daar standaard e-mail hosting bij in. En de webhosting pakketten hebben dezelfde prijzen en voordelen als de e-mail hosting pakketten.
Mocht je dus al webhosting bij hen afnemen, dan hoef je geen extra e-mail hosting pakket erbij te bestellen.
Er zijn 3 pakketten waar je tussen kan kiezen:
- E-mail Start
- E-mail Medium
- E-mail Unlimited
Ook voor deze pakketten geldt dat elk pakket ongeveer het dubbele kost van het voorgaande pakket.
E-mail Start
Je kiest voor E-mail Start als je niet meer dan 10 e-mailadressen nodig hebt en die aan niet meer dan 2 domeinen wilt koppelen.
E-mail Medium
Je kiest voor E-mail Medium als je niet meer dan 50 e-mailadressen nodig hebt en die aan niet meer dan 10 domeinen wilt koppelen. Ook krijg je vanaf dit pakket de gratis verhuisservice als je van een andere hosting komt en wilt overstappen.
E-mail Unlimited
Je kiest voor E-mail Unlimited als je een onbeperkt aantal e-mailadressen wilt kunnen aanmaken en die aan een onbeperkt aantal domeinen wilt koppelen.
Dit zijn de opties die elk E-mail hosting pakket heeft:
- E-mail doorsturen
- Spam- en virusfilter
- Gratis SSL
- Dagelijkse backups
- 30 dagen niet goed geld terug garantie
Kijk voor de actuele prijzen op de website van Cloud86.
5. Wanneer kiezen voor Virtual Private Server
Een Virtual Private Server of VPS is een server die helemaal alleen voor jou is. Bij normale hosting, WordPress hosting of Woocommerce hosting moet je altijd een server delen met andere klanten van Cloud86.
Bij een VPS kan je daarnaast ook nog de server helemaal naar eigen wens instellen en samenstellen. Je betaald dan alleen voor wat je nodig hebt en als je meer ruimte nodig hebt kan je dat erbij kopen.
Zo kan je uitbreiden met zogenaamde VPS Blocks. Hierbij kan je denken aan:
- +1 cVPU core
- +1 GB RAM
- +10 GB SDD
- +1 IP adres
Telkens als je wat extra’s nodig hebt kan je het bijbestellen en betaal je dus niet voor de resources die je toch niet gebruikt.
Bij Cloud86 willen ze graag dat je alles zelf kan doen. Je kan dus ook echt zelf aan alle knoppen draaien. En mocht je er niet uit komen dan kan je hen altijd telefonisch of per mail om hulp vragen.
Alle data van je VPS wordt in Nederland opgeslagen net als de backups die ieder uur gemaakt worden.
Uiteraard heb je voor een VPS wel technische kennis nodig en moet je weten wat je doet. Als je ‘gewoon’ een website wilt maken dan kan je beter kiezen voor webhosting of WordPress Hosting pakketten.
6. Wanneer kiezen voor Managed VPS
Waar je bij een normale VPS zelf de technische kennis moet hebben om hem in te richten en te onderhouden, krijg je bij een Managed VPS pakket ondersteuning vanuit Cloud86. Uiteraard kost dit meer, maar dan heb je er geen omkijken meer naar.
Ook bij deze pakketten kan je kiezen voor de zogenaamde VPS blocks. Mocht je daarbij niet precies weten wat goed is in jouw specifieke situatie, dan kunnen de mensen bij Cloud86 je goed adviseren.
De pakketten die hieronder vallen zijn heel goed te gebruiken als reseller. Je kan dan stukjes van je server doorverkopen aan je eigen klanten. Je kan je eigen hosting pakketten maken en je klanten zelf toegang geven tot hun websites en domeinnamen.
Zo kan je je helemaal richten op de service naar je eindklant en de technische rompslomp en problemen laat je aan Cloud86 over.
Je kan uit de volgende 3 pakketten kiezen:
- Managed VPS Start
- Managed VPS Medium
- Managed VPS Power
Je kiest voor Managed VPS Start als je een grote website of webshop hebt en je daarbij de ambitie hebt om serverdiensten te gaan resellen.
Verder heb je voldoende aan 25 GB SSD opslag, 2 vCPU cores en 4 GB RAM.
Je kiest voor Managed VPS Medium als je meerdere webshops wilt hosten en gebruikers wilt aanmaken omdat je serverdiensten wilt resellen.
Verder heb je voldoende aan 50 GB SSD opslag, 4 vCPU cores en 6 GB RAM.
Je kiest voor Managed VPS Power als je webhosting voor grote webshops wilt met enorme aantallen bezoekers. Ook is dit voor jou geschikt als je als reseller steeds maar groter groeit en je activiteiten behoorlijke omvang aannemen.
Je krijgt in eerste instantie 100 GB SSD opslag, 6 vCPU cores en 12 GB RAM maar kan dit altijd nog verder uitbreiden indien nodig.
Bij iedere Managed VPS pakket zit ook:
- Onbeperkt websites, e-mailadressen en dataverkeer
- Premium support
- Onderhoud en beheer server
- 24/7 standby service
- Gratis verhuisservice
- LiteSpeed cache
- Redis cache
- Gratis SSL
- Spam- en virusfilter
Vooral de 24/7 standby service is een mooi feature aangezien ze direct ingrijpen als er een storing optreed om bijvoorbeeld mail, ftp of webhosting. Op die manier kan je je diensten met een gerust hart doorverkopen aan je eigen klanten en ook aan hen beloftes doen.
Het gaat zelfs zo ver dat ze je proactief informeren mochten ze problemen zien ontwikkelen binnen je VPS die de gehoste websites vertragen.
7. Wanneer kiezen voor Virtual Private Cloud
WIl jouw organisatie met hun applicaties in de cloud gaan werken zodat ze zelf niet meer de hard- en software hiervoor hoeven aan te schaffen? En medewerkers er altijd en overal toegang tot kunnen krijgen? Dan is de Virtual Private Cloud van Cloud86 hier geschikt voor.
Je krijgt je eigen serveromgeving die je naar wens kunt uitbreiden op verschillende vlakken. Dit bespaard enorm in de kosten aangezien je alleen betaald voor wat je afneemt en je niet de technische kennis in de organisatie hoeft te hebben voor het goed functioneren ervan.
Er wordt hiermee bespaard op investeringen als hardware, FTE’s en dure trainingen om bij te blijven.
Blij Cloud86 kan je al een VPC afnemen vanaf zo’n 200 euro, en de eerste termijn krijg je ook nog 50% korting.
Dit zijn zaken waar je bij Cloud86 van verzekerd bent:
- Veiligheid grootste prioriteit
- Data iedere uur encrypted opgeslagen (extern)
- Dagelijkse backup op externe locatie
- VMware cloudplatform
- Alleen hardware van Hewlett Packard Enterprise
- Startpakket is voldoende om direct te beginnen
- Alle hardware is redundant uitgevoerd
- 99,99% uptime garantie
- Grafische interface met VMware vCloud Director
Hiermee heb je nog maar één persoon nodig die alles in de gaten kan houden en het overzicht bewaard. Je kan met de interface makkelijk configureren, een netwerk maken, gebruikers rechten geven, statistieken inzien en nog veel meer.
Het is gericht op volledige selfservice, en als je er niet uitkomt kan je altijd Cloud86 om hulp vragen. De klantenservice heeft hiervoor de kennis in huis.
Is Cloud86 snel genoeg?
Dit is een probleem bij het kiezen van een goede webhosting provider. Ze zeggen namelijk allemaal snel te zijn en schermen dan met allerlei termen waar je als leek niet veel van snapt.
En ook als je wel snapt wat het betekent, gaat het nog weer om het diepere niveau. Je kunt bijvoorbeeld wel een snelle server aanbieden, maar met hoeveel anderen moet je die delen? Met andere woorden, hoe wordt een continue snelheid gegarandeerd?
En hoe erg wordt de kwaliteit van de server in de gaten gehouden, hoe wordt toegezien op het gebruik van de anderen met wie je de server deelt?
En je kunt wel backups maken, maar met welke frequentie, hoe lang worden ze bewaard en hoe makkelijk is het (of een gedeelte) terug te plaatsen?
Snelheid is dus niet in één cijfer te vangen of even makkelijk uit te leggen.
Cloud86 zit net even anders in elkaar dan andere webhosting. Zij focussen zich op techniek zonder externe aandeelhouders. Dat zorgt ervoor dat winst en kwaliteit nooit tegen elkaar uitgespeeld hoeven te worden.
Ze hebben bijvoorbeeld al hun servers in Europa staan en in eigen beheer.
Uptime en snelheid van de servers staat bij Cloud86 op nummer 1 van de beloftes die ze doen. Dit is een recente meting van hun snelheid:
- Laadtijd (seconden): 0,50
- TTFB (milliseconden): 130
- First paint (seconden: 0,90
Maar ik zeg er maar gelijk bij dat dit voor jouw website van vele factoren afhankelijk is. Bijvoorbeeld hoe groot je website is, hoeveel applicaties je gebruikt, of je er het juiste hostingpakket voor hebt en ga zo maar door.
Cloud86 geeft op hun eigen website aan dat ze in 2020 en 2022 de snelste webhosting zijn uit een test van Start24. Daar kwam dit uit de bus:

Zelf hecht ik daar niet superveel waarde aan aangezien er zoveel websites testen doen.
Mijn persoonlijke ervaring is dat mijn websites heerlijk snel zijn en dat ik vrijwel nooit downtime heb gehad - tenzij het aan mezelf lag…
Prijzen van Cloud86
Voor de actuele prijzen van de hostingpakketten moet ik je toch echt doorverwijzen naar de website van Cloud86. Dit omdat de prijzen kunnen stijgen na verloop van tijd (prijzen dalen helaas nooit voor hosting...).
Wat ik je wel kan vertellen is dat ze niet in de hoge prijsklasse zitten. Je betaald hele redelijke tarieven en je zou bijna kunnen zeggen dat je goedkoop uit bent als je kijkt naar de kwaliteit die je ervoor terugkrijgt.
Als je de korting niet meerekent kan je al voor een paar tientjes per jaar webhosting hebben. En betaal je iets meer dan krijg je er ook nog eens premium support bij in de vorm van telefonische contact, via de mail en met een ticketsysteem.
Tel je daar de snelheid van de webhosting en de kennis van de klantenservice bij op dan weet je dat je qua prijs echt goed zit.
Conclusie over Cloud86
Wellicht dat je kan zeggen dat ik niet onafhankelijk ben aangezien ik al klant ben bij Cloud86 en dat ik ook nog eens een commissie krijg als je via mij klant bij hen wordt - waar jij overigens niets extra’s voor betaald.
Voor mij zijn mijn websites en de websites die ik voor anderen maak mijn inkomen, daar moet ik van leven. Dit doe ik al meer dan 10 jaar. Je kunt je wel voorstellen dat hosting dan als een soort fundering werkt.
Je voelt je gehoord
Na jarenlang onbetrouwbare hosting te hebben gehad (er was altijd wel iets) voelde Cloud86 voor mij al thuiskomen. Hehe, eindelijk een bedrijf die snapt wat ik nodig heb. Dat ook vertrouwen uitstraalt en het tot nog toe niet beschaamd heeft - eerder overtroffen.
Is het dan gek dat ik het aanbeveel als mensen vragen waar ik bij zit?
Ik was eerst ook huiverig voor overstappen naar hen. Met de ervaringen die ik had kijk je wel drie keer uit om die stap te nemen. Achteraf ben ik erg blij dat ik het heb gedaan. Ik betaal mijn facturen aan hen met plezier.
Maar wellicht doe je dat pas als je weet hoe het ook anders kan. En dat is natuurlijk aan jou om te willen ervaren, je bent er dan ook helemaal vrij in om jouw keuze voor hosting te maken.
Als ik deze hosting eerder had gevonden...
Toch wilde ik dat ik deze hosting had gehad toen ik net begon. Dan had ik een stuk minder fouten gemaakt. Minder dingen zelf moeten oplossen met alle gevolgen van dien omdat je er de ballen verstand van had.
Mijn eindconclusie is dus dat ik Cloud86 voor zowel beginners als overstappers aanraadt, ze hebben een uitstekende prijs-kwaliteitverhouding en een klantenservice waar je U tegen zegt.
Mocht je na deze Cloud86 review nog met vragen zitten, kijk dan hieronder in de meest gestelde vragen of doe mij gewoon even een mailtje. Reageren hieronder mag natuurlijk ook.
FAQ over Cloud86 hosting
Of je wel of niet kiest voor Cloud86 is helemaal aan jezelf. Als mensen mij vragen welke webhosting ze moeten nemen dan zeg ik op dit moment Cloud86, zowel voor een blogwebsite als een webshop.
Hier hebben ze de techniek en klantenservice voorop staan en dat merk je. De prijs-kwaliteitverhouding is uitstekend en je wordt door de klantenservice niet van het kastje naar de muur gestuurd. Tot slot is het ook gewoon snelle hosting.
Na het plaatsen van je bestelling krijg je direct (kan soms paar minuutjes duren maar niet langer) je inloggegevens van het control panel Plesk. Je kan dus direct aan de slag met je website.
Mocht je ook een nieuwe domeinnaam hebben geregistreerd of naar hen hebben verhuist, dan duurt het zo’n 2 tot 3 uur voordat deze met je hosting is gekoppeld. Deze moet namelijk over de hele wereld doorgestuurd worden.
Dan is het een kwestie van een paar klikken in Plesk om WordPress te installeren en je hebt een website online staan waar je mee aan de slag kan.
Alleen voor het goedkoopste pakket ben je verplicht een jaarcontract af te sluiten. Voor alle andere pakketten geldt een maandcontract en kan je dus per maand opzeggen.
Vergeet echter niet dat als je per maand betaald je ook meer betaald. Je hebt bijvoorbeeld ook de optie om voor een contract van 12 of zelfs 36 maanden te kiezen, je bespaard dan behoorlijk wat geld. Aan de andere kant kan je in die gevallen natuurlijk niet tussentijds opzeggen.
Dat kan heel goed, er zijn zelfs Woocommerce hosting pakketten die hier speciaal voor samengesteld zijn. Je weet dan zeker dat je de juiste backup krijgt, letterlijk maar ook in de techniek.
Nee, je moet voor je domeinnaam apart betalen. Dat is niet zo gek, want er zijn heel erg veel verschillende soorten domeinnamen. Maar mocht je naar een hosting bedrijf op zoek zijn die wel gratis domeinnamen weggeeft, dan ben je bij Cloud86 herlaas aan het verkeerde adres.
Ja, ze maken iedere dag automatisch een backup. Hier kan je altijd zelf bij en kan je zelf terug zetten als je dat nodig vind. Mijn ervaring is dat als dit zelf niet lukt, dan helpen ze je daar ook bij. Je kunt zelfs bepaalde delen van de backup wel of niet terug laten zetten.
In de bovenstaande review heb ik verteld hoe verhuizen bij hen werkt en waarom ik daar zo blij van werd. Het is namelijk niet alleen makkelijk, maar bij vrijwel alle pakketten hebben ze een gratis verhuisservice - alleen bij het goedkoopste pakket niet.
Ze gebruiken dan een bepaalde methode waarbij je zeker weet dat de verhuizing goed gaat en je een minimale downtime hebt. Je klanten zullen er niets van merken en ook verlies je er geen Google-posities door.
Alle servers staan in Nederland. Op dit moment maken ze vooral gebruik van het QTS datacenter in Groningen wat voorheen van Google was.