7 Tips aan de hand van een affiliate marketing voorbeeld

affiliate marketing voorbeeldIn dit artikel laat ik je een affiliate marketing voorbeeld zien die je goed zelf kan nadoen.

Op die manier wordt geld verdienen op het internet een stuk concreter.

Door een voorbeeld te hebben kun je je eigen beeld op affiliate marketing vormen.

Maar blijf niet in hangen in het denken.

Net als bij andere manieren van internet marketing zul je ook bij affiliate marketing de handen uit de mouwen moeten steken.

Een online snel-rijk methode bestaat nou eenmaal niet!

Haalbaar affiliate marketing voorbeeld

Van te voren wil ik je wel even waarschuwen.

Dit affilaite marketing voorbeeld gaat over geld verdienen met een website.

Een dergelijke strategie werkt het beste als je er je eigen draai aan geeft. Ga het dus niet één op één kopiëren, want daar ga je niets mee bereiken.

Sterker nog, Google straft dubbele en gekopieerde content keihard af.

Daarmee zul je dus nooit bezoekers op je website krijgen.

Affiliate marketing toepassen met een website

De website die ik je wil laten zien is Fitplek.nl.

Ik zal er met je doorheen lopen om te bekijken hoe dit is gedaan en wat je er van kan leren.

Niet iedere affiliate website is namelijk het zelfde, de één doet het beter dan de ander.

Deze website heeft een paar goede eigenschappen, terwijl hij op het eerste gezicht misschien niet bijzonder lijkt.

Laten we er samen doorheen lopen!

fitplek header

Tip 1: Website met een overzichtelijke lay out

Als je kijkt naar de homepage van Fitplek, dan valt meteen op hoe overzichtelijk de website is.

Het is geen kermisattractie met allerlei kleuren, in de basis wordt er gebruik gemaakt van twee kleuren, blauw en groen. Daarnaast hebben sommige knoppen nog een andere kleur, maar wel telkens dezelfde.

Daarbij passen de basiskleuren goed bij de kleuren van de knoppen.

De plaatjes die bij de blogartikelen horen zorgen voor de verdere kleuren.

Maak je bezoeker niet gek

Het gaat er om dat de bezoeker niet helemaal gek wordt gemaakt en zijn aandacht alle kanten opvliegt.

Jij als website eigenaar moet de keuze voor de bezoeker maken wat het belangrijkste is.

Als je die keuze maakt, zorg je er voor dat dát het meest onder de aandacht wordt gebracht.

In dit affiliate marketing voorbeeld is dat gedaan met behulp van een bepaalde kleurstelling én bepaalde buttons.

Tip 2: Knoppen (buttons) op de homepage

Op de homepage van Fitplek is dat de groene button in het menu van de bovenbalk. Boven de vouw (above the folt) is dit de aandachttrekker.

Met ‘above the folt’ wordt bedoelt het gedeelte wat de bezoeker te zien krijgt als hij nog niet heeft gescrollt.

Boven de vouw is het gedeelte wat de meeste aandacht van de bezoeker krijgt.

Dit gegeven is in veel splittesten en onderzoeken naar conversie optimalisatie naar boven gekomen.

Als je vervolgens verder naar beneden scrollt, valt op dat het rustig lezen is.

Jij bepaald wat de bezoeker doet

De bezoeker krijgt geen mogelijkheid om andere dingen te gaan doen, zoals links aanklikken aan de zijkant (er is namelijk geen sidebar).

Daarom wordt hij gedwongen rustig verder te lezen totdat er een grote groene balk in zicht komt.

Een echte blikvanger die het oog naar de gele knop in het midden trekt.

Mocht de bezoeker nog verder willen lezen voordat hij gaat klikken, dan wordt hij ook in de onderste balk (de zogenaamde footer) met zijn ogen naar een gele knop getrokken.

Die knop valt ook daar het meeste op.

Dit komt omdat de andere links die in de footer staan rustig zijn geordend en niet persé de aandacht trekken.

Zowel de groene als de gele buttons op deze homepage leiden naar een affiliate product.

Het zijn dus stuk voor stuk kansen voor de eigenaar van de website om een verkoop te doen.

CTA button

Tip 3: Hoe de blogpagina is ingedeeld

Vervolgens gaan we naar het kloppende hart van deze website; Het blog.

De reden dat ik het zo noem is omdat een blog levend moet zijn om steeds beter gevonden te worden in Google; Er moet regelmatig nieuwe content toegevoegd worden.

Voor iedere affiliate marketing website is dit essentieel.

Bij dit affiliate marketing voorbeeld is dat nu – in februari 2018 – het geval. Tot nu toe zijn er regelmatig nieuwe artikelen aan het blog toegevoegd.

Tot zo ver lijkt het dus goed te zitten.

Aanzetten tot artikelen lezen

Ook hier is, net als op de homepagina, het heel rustig gehouden.

Als de bezoeker op het blog terechtkomt, kan hij alleen maar blogs lezen, tenzij hij helemaal naar beneden scrollt.

Dat is wat jij als website eigenaar wilt, dat je bezoeker een blog aanklikt en begint met lezen.

Als je dat lukt, heb je zijn aandacht en kun je hem in het artikel warm maken voor een affiliate product.

Verder is in de bovenbalk van het blog ook weer die heldere groene knop toegevoegd die in het oog springt. En waarachter natuurlijk een aanbieding van een affiliate product wordt gedaan.

Tot slot is ook dezelfde footer terug te vinden (balk onderin de website) met de gele knop.

scrollen fitplek

Zet altijd een vervolg-actie klaar

Er zijn altijd mensen die eerst de hele pagina scannen voordat ze tot actie overgaan.

Zorg er daarom voor dat je onderaan een pagina altijd een call to action hebt. Dit is een link of een button waarop je bezoeker kan klikken.

Op die manier kun je jouw bezoekers in een bepaalde richting duwen, en zo uitlokken tot het doen van een actie.

Dit kan bijvoorbeeld zijn:

  • Je Facebookpagina liken
  • Een reactie geven op een bericht
  • Aanmelding voor een nieuwsbrief
  • Downloaden van gratis materiaal
  • Doorsturen naar een verkooppagina

In dit affiliate marketing voorbeeld staat ook op bijna iedere pagina en blogartikel een dergelijke call to action. 

Heel duidelijk, niet te missen. 

Tip 4: Het uiterlijk van een blogartikel

Als je vanuit de blogpagina op één van de artikelen klikt, kom je op de pagina van dat artikel.

Eerst wordt met een goed leesbare titel (en ondertitel) duidelijk gemaakt waar het artikel over gaat.

Hierdoor weet de bezoeker dat hij op de pagina zit die hij verwachtte.

Deze titel staat boven de vouw!

Direct daaronder is een groen vlak zichtbaar waarin een call to action is geplaatst: Een groot groen vlak met een gele knop. Als je een groter scherm hebt staat deze ook nog boven de vouw.

bezoekers google

Waar komt je bezoeker vandaan? 

Vergeet niet dat de bezoeker eerder vanuit Google op deze pagina terecht zal komen dan vanaf de blogpagina.

Google leid je namelijk direct naar de informatie waar je naar op zoek bent als je iets in Google intypt.

Vanuit die benadering is het nog belangrijker dat de bezoeker direct weet of hij op de plek zit die hij verwachtte.

Anders klikt hij zo weer op de back-knop, terug naar Google.

Tip 5: Het innerlijk van een blogartikel

Ik ga niet inhoudelijk met je de teksten van de blogs van deze website doornemen.

Natuurlijk is dat van belang, want de inhoud van de tekst moet zo goed zijn dat de lezer blijft lezen en geboeid wordt.

Het gaat er namelijk om dat onderaan het artikel een call to action staat naar een affiliate product.

Maar voordat we op de zaken vooruitlopen wil ik je op de waarde van de blogartikelen wijzen:

  • De blogartikelen zorgen er voor dat je bezoekers op je website krijgt
  • Hoe meer SEO geoptimaliseerde blogartikelen, hoe meer bezoekers
  • In ieder blogartikel krijg je de kans om je bezoeker naar je affiliate producten door te sturen
  • Daarom is het belangrijk dat je iedere pagina met een blogartikel zó maakt dat de bezoeker er voor kiest om door te klikken

Wat daarvoor nodig is?

Hou het overzichtelijk!

In principe het zelfde als voor de homepage:

  • Geen afleiding
  • Duidelijke call to actions (buttons/knoppen)
  • Geen kermisatractie qua kleuren (rustig kunnen lezen)

Overigens kun je veel affiliate producten bij PayPro vinden.

Je kan daar een gratis account aanmaken en zo deze producten gaan promoten, lees daarvoor het artikel over PayPro.

knop

Tip 6: Aanvullende affiliate-features van deze website

De website in dit affiliate marketing voorbeeld heeft nog een paar leuke dingen die je zelf ook kunt inzetten, op je eigen website.

Zo is er een landingspagina waar om een e-mail adres wordt gevraagd.

Als een bezoeker op één van de knoppen klikt, gaat hij niet direct naar de verkooppagina van het product.

Eerst moet hij nog naam en e-mailadres invullen.

Op die manier kun je een lijst met e-mail adressen verzamelen waar je nog e-mailtjes naar kunt versturen.

E-mailmarketing is echter een tak van sport die ik hier niet in een paar woorden kan uitleggen.

De essentie is dat je in contact kan blijven met een bezoeker van je website.

Je voorkomt dat hij weggaat en je nooit meer met hem in contact kan komen. Daarmee zou namelijk ook direct de mogelijkheid om er een klant van te maken verkeken zijn.

Tip 7: Zelf leren om ook zo’n website te maken

Ik hoop dat je met dit affiliate marketing voorbeeld een goed beeld hebt gekregen van hoe makkelijk het eigenlijk is. 

Je weet nu wat de ingrediënten zijn voor een succesvolle affiliate website.

Nu is het een kwestie van doen, en het geld gaat binnenstromen. 

Dat klinkt goed he? 

Met hulp wordt alles makkelijker

Affiliate Marketing RevolutieNatuurlijk is het niet zo makkelijk als ik schets. Want je moet wel eerst een website hebben waarmee je bezoekers gaat trekken. 

Er zijn genoeg gratis oplossing voor te vinden op internet, maar ik hebt het geleerd met de Affiliate Marketing Revolutie.

Dit is een online training die je stap voor stap uitlegt wat je moet doen om een dergelijke website te maken.  

Ontzettend praktisch, en er worden geen loze beloftes gedaan. 

Een goede manier om jezelf veel tijd en moeite te besparen. 

Voor het geld hoef je het niet te laten. Daarnaast loop je geen enkel risico, want er is een hele soepele niet-goed-geld-terug garantie. 

Naar Affiliate Marketing Revolutie

Piet Hein
 

Hier op pietheinbouwkamp.nl deel ik mijn ervaringen als solo-ondernemer met het maken en verkopen van online cursussen – zónder onethische marketing en mét het werk wat je ervoor moet doen. Zelf heb ik meerdere online cursussen gemaakt en verkocht. Ik ben getrouwd met Marije, vader van 4 en kitesurf fanaat. Lees hier meer over mijn verhaal.

>