Wat is affiliate marketing? Een 9 Stappen Gids voor Beginners!

Laatst bijgewerkt op 10 maart 2020

0  comments

wat is affiliate marketingWat is affiliate marketing? Wat kun je er precies mee?

Die vraag krijg ik heel vaak als ik vertel waar ik iedere dag mee bezig ben.

Mensen denken meestal dat je een druk bedrijf hebt met veel klanten, want ja, voor wie moet je anders marketing doen?

Het tegendeel is waar.

Als je aan affiliate marketing doet heb je vooral je eigen business, je hebt weinig tot niets te maken met klanten.

Maar hoe werkt dat dan? Hoe kun je nou zo druk zijn voor niemand?

In dit stappenplan zet ik voor je op een rij hoe jij ook geld kan verdienen met een website door middel van affiliate marketing.

Je kan direct beginnen!

Inhoud van dit artikel

Lees dit eerst

Voordat je direct met de stappen aan de slag gaat is het vooral de bedoeling dat je ze eerst allemaal doorneemt.

Pas dan kun je per stap er dieper op induiken.

Als ik in één van de stappen zeg dat je iets moet doen of actie moet ondernemen, dan bedoel ik dat je dat pas mag doen als je alle stappen hebt doorgenomen 😉

Daarnaast heb ik dit stappenplan nog veel verder uitgebreid met andere artikelen, e-books en video’s. 

Als je dit interessant vindt, kan je je hier inschrijven. Het is vooralsnog gratis.  

Stap 1. Wat is affiliate marketing?

Voordat je aan de slag gaat met geld verdienen met een website, moet je weten wat affiliate marketing inhoud.

Want wat is affiliate marketing eigenlijk?

Wat is de betekenis van affiliate marketing?

Hoe gaat het in zijn werk?

Eigenlijk is het heel simpel: Affiliate marketing is het promoten van een dienst of product van iemand anders in ruil voor een commissie.

Maar zoals bij zoveel zaken kan er nog wel eens verschil in eenvoud zitten tussen de theorie en de praktijk 😉

Adverteren op een website

adverterenDe meest gebruikte vorm van affiliate marketing is dat je een website hebt en daarop adverteert voor adverteerders.

Vaak is het zo dat de adverteerder ook de eigenaar van het product is of degene is die de dienst aanbied. Bezoekers die vervolgens op de advertentie klikken komen dan op de website van de adverteerder.

Als deze bezoeker een klant of een lead wordt, dan krijg jij als affiliate daarvoor een vergoeding, ook wel commissie genoemd.

Een lead is iemand die meer dan gemiddeld geïnteresseerd is in een product of een bepaald onderwerp.

Dit kan bijvoorbeeld een e-mailadres van iemand zijn waarmee de adverteerder de bezoeker kan benaderen om er op die manier een klant van te maken.

Naast een vast bedrag per verkoop of per lead is er ook de mogelijkheid om een vergoeding per klik of per pageview te krijgen.

Een pageview is niets anders dan dat een bezoeker een bepaalde pagina van een website onder ogen heeft gehad.

De driehoek van affiliate marketing

Binnen affiliate marketing is er een driehoek tussen 3 partijen die eigenlijk niet zonder elkaar kunnen.

Door een goede samenwerking tussen deze partijen kunnen ze alle 3 geld verdienen aan internetmarketing.

Dit zijn de drie partijen:

  1. Dienst- en product-eigenaren (adverteerders)
  2. Affiliates (publishers of uitgevers)
  3. Affiliate netwerken

1. Dienst- en product-eigenaren (adverteerders)

De eerste groep, de product-eigenaren, hebben zelf ook een website waar jij als affiliate naar door-linkt.

Ze worden ook wel adverteerders genoemd omdat jij advertenties van hen op je website plaatst.

In veel gevallen willende de adverteerder het je zo makkelijk mogelijk maken, dit zoen ze door promotie materiaal voor je klaar te zetten.

Denk hierbij aan:

  • Tekstlinks
  • Banners met reclame er op
  • Complete widgets voor op je websites
  • Voorgeschreven e-mails die je naar je e-maillijst kunt sturen

Banners zijn plaatjes met uitnodigende teksten en afbeeldingen erop waardoor bezoekers er snel op zullen gaan klikken.

Deze kun je in verschillende maten krijgen, bijvoorbeeld een hoge dunne (verticale) voor aan de zijkant van je website of een lange smalle (horizontale) voor aan de boven- of onderkant van je website.

De product-eigenaren geven van tevoren aan hoeveel commissie de affiliate voor een sale, lead of wat dan ook krijgt.

commissie geld

2. Affiliates

De tweede groep zijn wij, de affiliates. We worden ook wel publishers of uitgevers genoemd.

Wij gaan met het promotiemateriaal aan de slag van de adverteerders, de product-eigenaren.

We zorgen er voor dat mensen op het internet op de advertentie of tekstlink klikken zodat ze naar de website van de adverteerder worden gestuurd.

Als onze doorgestuurde bezoeker daar tot een aankoop overgaat of bijvoorbeeld een inschrijving doet, krijgen wij onze commissie.

Dit zijn voorbeelden om als affiliate aan affliate marketing te doen:

  • Met een informatie-website
  • Met een online forum over een bepaald onderwerp
  • Door mailtjes te sturen aan een lijst met e-mailadressen
  • Door zelf met een advertentiebudget online te gaan adverteren
  • Volgers op Social Media bepaalde producten onder de aandacht brengen (op Facebook, Instagram, Twitter)

Het kan natuurlijk ook heel goed een mix van meerdere kanalen zijn waarop je als affiliate de producten promoot.

Affiliate vertaling

Veel mensen vragen mij wat nou precies de vertaling van affiliate is – en waarom dit nou weer in het engels moet…

Maar hey, ik heb de term niet bedacht 😉

Als je het letterlijk vanuit het engels vertaald dan is de beste vertaling ‘samen doen’ of ‘vennoot worden’.

Misschien helpt dit ook om de betekenis van affiliate marketing beter te begrijpen.

In feite help je de product-eigenaar zijn product of dienst te verkopen, je wordt als het ware een verkoopkanaal voor hem, een klein onderdeeltje van zijn bedrijf.

Bij een officiële vennoot wordt je ook echt mede-egenaar van een bedrijf, dat is bij een affialiate natuurlijk niet het geval.

3. Affiliate netwerken

Op de affiliate netwerken komen de product-eigenaren en de affiliates samen.

Daarom wordt dit netwerk ook wel een tussenpersoon genoemd.

Het affiliate netwerk zorgt er voor dat deze twee partijen kunnen samenwerken zonder veel moeite.

Dit is wat het netwerk voor beide partijen doet:

  • Het bied een affiliate programma aan
  • Daarin kunnen product-eigenaren hun producten en diensten plaatsen
  • Daarin kunnen affiliates producten en diensten uitzoeken om te promoten
  • Affiliates kunnen in dat programma een persoonlijke link krijgen voor de promotie van een product
  • Het netwerk zorgt er voor dat geregistreerd via welke link en locatie een bezoeker op de website van de product-eigenaar komt
  • Ook registreren zij of er een product wordt verkocht en verdelen zij de opbrengst daarvan tussen product-eigenaar en affiliate
  • Tot slot kan een affiliate via het affiliate programma zien hoeveel en waar de kliks zijn geweest en hoeveel er verkocht is via hem

Het kan voorkomen dat een product-eigenaar zelf een affiliate programma heeft.

Hij is dan tegelijk product eigenaar én affiliate netwerk.

Daarnaast komt het vaak voor dat een affiliate meerdere producten uit hetzelfde affiliate netwerk promoot. Dat is lekker overzichtelijk en daardoor hoef je niet steeds naar een ander netwerk.

Bekende en veel gebruikte affiliate netwerken zijn:

Aanmelden is altijd gratis als affiliate zijnde. 

Verschillende manieren van commissie ontvangen

spaarpotAls je aan affiliate marketing doet, dan is een belangrijk onderdeel daarvan de uitbetaling.

Je wilt je harde werk graag gecompenseerd zien met geld, is het niet?

Alles wat je betaald krijgt is altijd op basis van no cure no pay.

Dit betekend dat je alleen betaald krijgt voor werkelijk geleverde diensten. Alleen als de producteigenaar ook geld heeft verdient of iets waardevols heeft gekregen zoals een lead, krijg jij ook uitbetaald.

Het is dus goed mogelijk dat je in het begin vooral veel uren er in moet steken waar je niets aan verdient.

Een website bijvoorbeeld staat er natuurlijk niet zomaar, daar moet je wel wat voor doen (of geld voor uitgeven).

Er zijn verschillende manieren waarop je betaald kan krijgen:

Pay per click (PPC)

Als je per klik krijgt uitbetaald, dan hoeft er géén verkoop plaats te vinden. Ook hoeft er bijvoorbeeld geen lead uit voort te komen.

Je krijgt dan betaald voor iedere klik die een bezoeker doet op de advertentie of tekstlink van de product-eigenaar.

Dit klinkt misschien als iets fenomenaals, maar vergeet niet dat je maar een paar cent per klik krijgt.

Om daar een goede boterham mee te verdienen moet je echt heel veel bezoekers op je website zien te krijgen. Slechts een deel daarvan zal namelijk maar op de link klikken.

Pay per lead (PPL)

Als je per lead uitbetaald krijgt, dan zorg jij als affiliate ervoor dat een bezoeker van je website zijn contactgegevens achter laat bij de product-eigenaar.

Dit betekend dus niet dat de bezoeker ook daadwerkelijk een aankoop hoeft te doen of een dienst moet hebben afgenomen.

De product-eigenaar zorgt er vervolgens zelf voor dat deze lead omgezet wordt in een betalende klant. Jij als affilaite heeft daar verder niets meer mee van doen.

Leads kunnen voor bedrijven heel erg interessant zijn als ze een product of dienst aanbieden die niet snel online wordt afgenomen.

Denk bijvoorbeeld aan:

  • Makelaars (huis verkopen)
  • Aannemersbedrijven (verbouwingen)
  • Verzekeraars (verzekeringen op maat)
  • Riool reiniging specialisten (wc ontstoppen)

Pay per sale (PPS)

Dit is een veelvoorkomende manier van uitbetalen.

Je krijgt voor iedere verkoop die de product-eigenaar aan de door jouw doorgestuurde bezoeker doet, een commissie.

Dit kan bijvoorbeeld een percentage zijn van het bedrag waarvoor er door de bezoeker gekocht wordt. Maar het kan ook een vast bedrag van de verkoopprijs zijn.

Het kan ook voorkomen dat een bezoeker niet (alleen) het product koopt waarvoor jij hem doorgestuurd hebt, maar ook nog andere producten van de product-eigenaar aanschaft.

Afhankelijk van de afspraken die de product-eigenaar via het affiliate netwerk heeft gemaakt, kun je daar ook nog commissies over krijgen.

Als dat het geval is, maakt het voor jou als affiliate extra interessant om dit product of deze product-eigenaar te promoten!

Pay per view (PPV)

Deze manier van uitbetalen komt niet vaak voor.

Je krijgt dan betaald door de product-eigenaar aan de hand van hoe vaak een advertentie wordt bekeken door je bezoekers.

Voor de product-eigenaar is de garantie heel klein dat bezoekers na enkel de advertentie gezien te hebben overgaan tot een aankoop.

Echter, het is voor de product-eigenaar een overweging van kosten en baten.

Het kan natuurlijk zo zijn dat hij voor slechts een paar euro op deze manier kan adverteren en daar wél veel geld aan verdient.

Voor jou als affiliate is dat natuurlijk minder aantrekkelijk.

Stap 2. Hoe werkt affiliate marketing?

geld verbrandenOk, je weet nu wat affiliate marketing in theorie is.

Maar hoe werkt affiliate maketing in de praktijk?

Eigenlijk is affiliate marketing in alle gevallen een lange termijn manier om geld te verdienen, tenzij…

Tenzij je aan de gang gaat met advertentiebudgetten, dán kun je in no-time grote stromen bezoekers naar een affiliate link sturen.

Maar ook hiervoor geldt een behoorlijke (financiële) adem, want je moet zelf gaan testen wat wel en niet werkt. Voordat je dat hebt uitgevogeld ben je flink wat advertentiebudget verder.

Voor veel beginners is dit niet zo’n goede start, vooral ook omdat vaak kennis over de techniek én de specifieke markt ontbreekt.

Natuurlijk is het aan jou om te beslissen of je affiliate marketing op deze manier wilt proberen, maar ik raad het zeker niet aan.

Het is net ondernemen

Zelf zie ik affiliate marketing als ondernemen.

Een fysieke winkel bijvoorbeeld heeft ook tijd nodig om rendabel te worden.

Ook een winkel kun je een snel-start geven door veel geld in advertenties te stoppen om mensen naar de winkel te laten komen.

Ten eerste moet je dat geld wel hebben en ten tweede moet het wel genoeg opleveren om er aan te verdienen.

Dit is een meer realistische gang van zaken:

  1. In het eerste jaar moet de winkel zich bewijzen door veel klantenservice en moet er een stijgende lijn in omzet zijn
  2. In het tweede jaar gaat de zaak lopen op mond tot mond reclame en hopelijk draait hij break-even
  3. In het derde jaar mag er genoten worden van de eerste echte winst, de zaak levert geld op
  4. In de na-volgende jaren gaat de winkel steeds meer geld opleveren en kan er een tweede vestiging geopend worden

Er is geen bedrijf dat van de ene op de andere dag veel winst draait.

Goedlopende bedrijven zijn vaak al jaren actief voordat bekend wordt dat ze succesvol zijn.

Ook als er een investeerder is die een goede geld-injectie in een bedrijf doet, betekend dit voor de ondernemer dat hij geld moet afstaan aan die investeerder.

Hoe dit voor affiliate marketing werkt

Als je dit op affiliate marketing toepast, dan zie je eenzelfde soort ontwikkeling.

Of je nou met een website, een forum, een mailing lijst of met Social Media werkt, je hebt altijd tijd nodig om die stroom met bezoekers of volgers te creëren.

Daar gaat nou eenmaal energie in zitten, dat heb je niet van de ene op de andere dag.

Het grote verschil met een fysiek bedrijf en offline ondernemen is dat je niet (ok, nauwelijks) met opstartkosten zit!

Natuurlijk kun je door er in te investeren wel een snellere start krijgen, maar deze investeringen zijn geen huur voor een winkel- of kantoorpand van €1000,- per maand.

Je hebt het dan hooguit over een paar tientjes tot 100 euro per maand.

Maar die investeringen zijn niet eens noodzakelijk, je kunt ook zonder starten.

Dat kan met een fysiek bedrijf niet.

winkel etalage

Mijn advies over het te gebruiken platform

Als mensen met affiliate marketing willen starten, dan vraag ik altijd aan hen wat ze liever willen:

  1. Een platform wat je direct kan gebruiken, maar waar je nauwelijks controle over hebt en waar je dagelijks aandacht aan moet schenken
  2. Of een platform wat je één keer moet opzetten, wat helemaal van jou is en waar je zo nu en dan aandacht aan geeft

Voor de langere termijn is optie 2 een veel interessanter alternatief.

Je kunt dan ook met nieuwe platformen aan de slag gaan terwijl het eerste platform gewoon door blijf lopen.

Hoe platform 1 werkt

Bij platform 1 heb ik het over social media kanalen.

Ze staan voor je klaar om te gebruiken. Je hoeft je alleen maar aan te melden en je kunt aan de slag.

Met bijvoorbeeld een Facebook pagina heb je als het ware een eigen omgeving waar je veel volgers op kan verzamelen. Hier kun je dan je affiliate producten aan aanbieden.

Een nadeel is dat je hier dagelijks mee bezig moet zijn om de nieuwe volgers te krijgen en de huidige vast te houden.

De berichten die je hebt geplaatst, blijven niet voor je werken. Er moet steeds nieuwe content toegevoegd blijven worden.

Een veel groter nadeel is dat de social media platformen hun eigen regels bedenken en deze ook steeds weer wijzigen.

Zo heeft Facebook al een paar keer gewijzigd welke berichten aan wie van je volgers getoond worden.

Zij willen graag dat je hen gaat betalen om te adverteren op Facebook, dus de gratis opties worden steeds meer afgeknepen.

Je hebt het dus niet zelf in de hand.

Hoe platform 2 werkt

beeldscherm websitePlatform 2 gaat over het hebben van een domein wat echt van jezelf is.

Denk hierbij aan een website of eventueel een forum.

Die laatste raad ik beginners niet aan omdat ook een forum onderhouden moet worden, én je moet regelmatig nieuwe bezoekers er op krijgen. Pas dan gaat een forum echt groeien.

Een forum is daarom meer een uitbreiding op een website, een verlengstuk ervan.

En dát is volgens mij de beste start die je kan maken als je met affiliate marketing wilt starten, en hiermee op de lange termijn geld wilt blijven verdienen:

Het maken en uitbreiden van een eigen website.

Met een website affiliate marketing toepassen

Het is ook niet voor niets dat mijn website gaat over geld verdienen met een website 😉

Ik ben ervan overtuigd dat een website een goede investering voor de toekomst is.

Het leuke is dat een website nauwelijks geld kost en je er alleen maar tijd in hoeft te stoppen om hem meer te laten opbrengen.

Overigens is het hébben van een website niet het waardevolle ervan.

Het gaat er om dat je hem steeds maar blijft uitbreiden.

Want hoe meer content (tekst, afbeelding, video, audio) je er op hebt staan, hoe meer mensen je website gaan vinden in de resultaten van de zoekmachines.

Hoe meer mensen je op je website hebt, hoe groter de kans is dat ze je affiliate link aanklikken, op de website van de product-eigenaar terecht komen en tot aanschaf van een product of dienst overgaan.

Het échte voordeel van een website…

… is organische groei.

Als je content aan je website toevoegd, dan blijft die content gewoon op je website staan.

Zo wordt goede content van jaren terug nog steeds gevonden door mensen via Google.

Blijf je dus regelmatig goede content toevoegen, dan wordt je webite steeds verder uitgebreid en ga je steeds meer bezoekers ontvangen.

Daarnaast bepaal jij hoe je website er uit ziet, op welke manier je affiliate marketing toepast en welke content je er op plaatst.

Je bouwt dus aan iets wat helemaal van jou is en wat steeds meer waarde krijgt.

Uiteindelijk kun je er zelfs voor kiezen om hem te verkopen voor veel geld, maar wie verkoopt er nou zijn fitte en gezonde melkkoe?

groeiende plant

Stap 3. Met affiliate marketing beginnen

Ok, dus het hebben van een website is een goede start, dat is waar je met affiliate marketing beginnen moet.

Maar waar moet je website over gaan?

Het technische gedeelte is iets wat simpelweg uitgevoerd moet worden, en daar gaan we het in de volgende stap ook over hebben.

Maar dat is iets wat vast staat en wat in grote lijnen voor iedere website het zelfde is.

Je moet echter wel weten waaróver je een website gaat beginnen, je weet dan waar je het allemaal voor doet.

In mijn optiek zijn er twee opties om dit te bepalen:

  1. Je kiest eerst een product dat je wilt gaan promoten en bedenkt daar een onderwerp omheen
  2. Je kiest eerst een onderwerp waar je een website over begint en zoekt daar te promoten producten bij

Let wel, beide opties hebben voors en tegens, het ene is niet beter dan het andere.

Ik zal beide opties toelichten zodat je voor jezelf een keuze kan gaan maken.

Waarschuwing vooraf

Voordat ik beide opties met je bespreek om met affiliate marketing te beginnen wil ik je een kleine waarschuwing geven die grote gevolgen kan hebben.

Het is namelijk zo dat de keuze die je straks gaat maken, het succes van je website enorm kan beïnvloeden.

Denk hier dus goed over na en stap niet te snel in de doe-modus. 

Het lijkt een kleine keuze, maar straks heb je op die keuze je website gebaseerd:

  • Je stopt tijd en energie in het maken van de website
  • Je stopt tijd en energie in het maken van content
  • Je moet doorzetten om er (veel) geld mee te gaan verdienen

Vooral als het op het derde puntje aankomt is het belangrijk dat je vooraf een goede keuze hebt gemaakt.

Anders zal alle tijd en energie die je er in hebt gestopt voor niets zijn en dat wil je zo veel mogelijk voorkomen.

Optie 1: Eerst een affiliate product kiezen

Je kunt met affiliate marketing beginnen door eerst een product te kiezen dat je gaat promoten.

Vervolgens bedenk je daar een onderwerp omheen.

Deze methode heeft voor- en nadelen, ik heb ze voor je op een rij gezet.

Voordelen optie 1

  • Je kunt een product uitzoeken dat goed verkoopt en waarvan de commissie hoog is
  • Je kunt voor een product kiezen dat zogenaamde upsells heeft waarover je óók commissie ontvangt
  • Je hoeft zelf niet na te denken over wat je leuk vind, het onderwerp voor je website kan je uitzoeken rondom het product
  • Het is makkelijker om het onderwerp van de website nauw te laten aansluiten op het product

Nadelen optie 1

  • De kans is groot dat je met een onderwerp begint waar je niet veel van af weet
  • Daardoor is het moeilijker om met je website bezig te blijven (vooral wanneer het even tegenzit)
  • Ook moet je je in dat geval veel meer inspannen om goede content te maken
  • Dit alles maakt dat je eerder de handdoek in de ring gooit…

Het komt er op neer dat bij optie 1 de potentie om veel geld te verdienen heel groot is.

De nadelen kunnen echter deze potentie in één keer wegvagen.

Deze nadelen vervallen trouwens als je er voor kiest om de productie van content uit te besteden.

In dat geval moet je daar natuurlijk wel budget voor hebben, want dat is niet goedkoop.

Bij uitbesteden ga je het ook meer als zakelijke investering zien waarbij je heel goed moet weten wat je doet. Niet iets voor beginners dus.

tijd voor verandering

Optie 2: Eerst een onderwerp kiezen

De tweede optie om met affiliate marketing te beginnen is door eerst een onderwerp te kiezen voor je website.

Dus onafhankelijk van een affiliate product.

Het komt er op neer dat je gewoon iets kiest wat je heel erg leuk vind. Iets waar je graag over verteld, waar je iedere dag wel mee bezig wilt zijn.

Het moet bijna zo zijn dat als je er niets mee verdient, je het nog steeds heel leuk vind om er een website over te maken.

Maar ook deze aanpak heeft voor- en nadelen.

Voordelen optie 2

  • Je start met een website waar je helemaal achter staat
  • Je kunt onder je eigen naam content produceren wat het geheel erg geloofwaardig maakt (hoeft niet!)
  • Je maakt makkelijk nieuwe content omdat je veel van het onderwerp weet (of heel leergierig naar bent)
  • Ook als het tegenzit ga je er met gemak mee door, want je vind het leuk om te doen
  • Je deelt je website veel makkelijker met de mensen om je heen wat het een snel-start kan geven qua bezoekers aantallen
  • Je kunt een naam opbouwen als expert over jouw onderwerp wat ook weer nieuwe deuren kan openen

Nadelen optie 2

  • Het kan lastiger zijn om er een affiliate product bij te vinden (Niets is onmogelijk)
  • Omdat een affiliate product minder goed aansluit bij de doelgroep kan het langer duren voordat je geld verdient
  • Omdat het ‘jouw’ onderwerp is wil je alles perfect doen waardoor je vertraagd of zelfs helemaal stil komt te liggen

Hoe ik met affiliate marketing beginnen zou

In de startblokkenIk ben nu al een paar jaar hier mee bezig.

Als ik nu opnieuw met affiliate marketing zou moeten beginnen dan was ik direct met een website zoals deze begonnen. Een website waar ik mijn eigen naam aan durf te verbinden, waar ik helemaal achter sta.

Het lastige is dat als je niet precies weet wat je wilt, je dit niet zo snel zal doen.

Wat je in zo’n geval dan zeker niet moet doen is afwachten tot HET antwoord vanzelf naar je toe komt.

Kies in dat geval gewoon een leuk affiliate product met een onderwerp waar je bovenmatige interesse voor hebt.

Je kunt dan ervaren hoe het is om dit ‘werk’ te doen en je gaat ook ineens mogelijkheden zien. Mogelijkheden die je eerst misschien niet zag, of niet als zodanig herkende.

Het domste wat je kan doen is NIETS doen.

Maak dus een keuze tussen de twee opties en start er mee.

Hoe weet ik of ik genoeg content kan maken?

Als je de keuze hebt gemaakt aan de hand van ene product, dan is hier voldoende content over te maken. Anders zou het immers geen goedlopend product zijn.

Een product kan alleen goed lopen als er veel mensen naar op zoek zijn en het een belangrijk probleem oplost.

Als je de keuze hebt gemaakt op basis van je persoonlijke interesse, dan weet je daar genoeg over te vertellen om goede content te maken.

Weet je dit niet helemaal zeker, bedenk dan of je minimaal 50 tot 100 onderwerpen kan bedenken.

Als je die kan opschrijven, dan kun je al die onderwerpen ook nog onderverdelen in deel-onderwerpen. En desnoods nog weer in deel-deel-onderwerpen.

Genoeg stof voor content dus 😉

Stap 4. Een affiliate website maken

Ok, je hebt nu een keuze gemaakt over het onderwerp van je website.

Nu wordt het tijd om daadwerkelijk een affiliate website te gaan maken!

Ik kan me goed voorstellen dat als je nog nooit een website hebt gemaakt, dit best wel moeilijk voor je kan lijken.

Misschien ben je helemaal niet technisch en heb je juist heel vaak ruzie met je computer.

Ik kan je uit persoonlijke ervaring vertellen; Met de juiste handleiding kan echt iedereen dit!

Daarbij moet je het volgende bedenken: Als je website eenmaal staat, is de grootste moeite qua techniek voorbij, want dan kun je beginnen met het maken van content.

En als je door deze ‘zure appel’ heen bent, weet je hoe het werkt en kun je makkelijk nog een tweede affiliate website erbij maken, mocht het ooit zo ver komen.

Het begin van een groots avontuur

Op avontuurDaarnaast is het kunnen maken van een website een vaardigheid die je waarschijnlijk altijd weer eens van pas gaat komen.

Je moet niet bang zijn voor een uitdaging.

Geld verdienen met een website heb je ook nog nooit eerder gedaan, en zie het als een avontuur waarvan je één ding zeker weet: Het gaat me hoe dan ook nieuwe ervaringen opleveren!

Een avontuur zou geen avontuur zijn als je precies weet wat er gaat komen.

Als je alles al eens gedaan zou hebben.

Grijp deze kans dus met beide handen aan en ga ervoor.

Achteraf zul je zeggen dat er best wel wat beren op de weg hebben gestaan maar dat het je toch gelukt is om ze te passeren!

Domeinnaam registreren

Voordat je een affiliate website kan maken, moet je een domeinnaam hebben.

Dit is het adres waar mensen jouw website op kunnen vinden, zoals dat bij mij pietheinbouwkamp.nl is.

Waar het jaren terug belangrijk was dat je domeinnaam een bepaald zoekwoord zou moeten bevatten, is dat nu niet meer belangrijk.

Je kreeg dan van die lelijke saaie domeinnamen als:

  1. autokopen2dehands.nl
  2. buisstoelaanbieding.nl
  3. goedkopeschuttinglatenplaatsen.nl
  4. klusbedrijfzwolle.nl

Dit zijn zomaar wat namen die in mij opkomen, ik hoop niet dat ik er iemand mee gekwetst heb 😉

Think BIG!

Wat je veel beter kan doen is een domeinnaam bedenken die wat grootser is, die kennis en kunde uitstraalt. Bijvoorbeeld als alternatieven op de vier bovenstaande domeinnamen:

  1. autokenner.nl
  2. bestebuisstoel.nl
  3. schuttingtaal.nl
  4. klusdokter.nl

Bedenk een domeinnaam waar je trots op bent.

Waarvan je het leuk vind om telkens weer naar toe te surfen. Een domeinnaam die je als een merk kan opbouwen. Dat er gezegd kan worden:

‘Hey, Schuttingtaal.nl heeft ook weer een nieuw artikel over plugloze roestvrijstalen schroeven’.

Leg niet hals-over-kop iets vast

Ga nu niet direct een domeinnaam registreren.

Ten eerste moet je daar even goed over nadenken en een nachtje of twee over slapen.

Ten tweede zal ik je precies laten zien hoe en waar je het beste een domeinnaam kan registreren in de gratis cursus die bij dit stappenplan hoort.

Webhosting regelen

vrouw laptopNaast een adres waar je bezoeker terecht kan (de domeinnaam) moet je website ook op een stukje van het internet staan.

Er zijn bedrijven die hele grote stukken van het internet reserveren en die stukken weer als kleine stukjes doorverkopen aan mensen die een website online willen hebben.

Dit wordt webhosting genoemd.

Je kunt geen affiliate website maken zonder webhosting.

In theorie kun je ook zelf een stuk internet opkopen, maar daar zitten veel technische haken en ogen aan die zo’n hostingbedrijf voor je uit de weg ruimen.

Daarnaast is het ook helemaal niet de moeite waard, want voor een paar tientjes per jaar heb je al hele goede webhosting.

Belangrijk bij webhosting is dat ze een goede klantenservice hebben.

Zelf vind ik dit nog belangrijker dan dat je ergens anders een tientje per jaar goedkoper uit bent. Technische zaken is niet iets waar je je tijd aan wil verspillen, tenzij het je hobby is.

Dan nog moet je je afvragen of het oplossen van technische problemen op dit moment het belangrijkste is waar je mee bezig wilt zijn.

Aandachtspunten bij webhosting

Ik heb alle aandachtspunten voor webhosting voor je op een rij gezet:

  • Ze moeten een snelle laadtijd van je website garanderen (Als pagina’s lang laden klikken bezoekers snel weer weg)
  • Ze moeten een uitstekende klantenservice hebben (liefst met directe chat mogelijkheid)
  • Ze moeten je website veilig hosten, dit vinden bezoekers belangrijk, maar ook voor cybercriminelen
  • Kosten zijn van minder belang dan bovenstaande punten, als het 100 euro per jaar kost is het nog niet veel

Er zijn nog meer zaken die van belang zijn, maar dit zijn de belangrijkste punten om op te letten.

Ga nou niet direct webhosting regelen en uitzoeken, een onderwerp en domeinnaam bedenken is op dit moment veel belangrijker.

Ook zal ik je precies laten zien hoe en waar je het beste webhosting kan regelen in de gratis cursus die bij dit stappenplan hoort.

WordPress installeren

Je kunt geen affiliate website maken als er geen systeem op je website is waarmee je die kunt beheren.

Dit wordt ook wel de ‘achterkant’ van een website genoemd.

Hier kun je instellen hoe een website er uit moet komen te zien en ook kun je via die weg nieuwe content er op plaatsen.

Dit systeem wordt een CMS genoemd, een Content Management Systeem.

Van de verschillende CMS’en die er zijn is WordPress de meest gebruikte. Dit is niet voor niets:

  • Het is gratis software – het wordt ‘open source‘ ontwikkeld
  • Het is heel overzichtelijk en daardoor makkelijk te gebruiken
  • Je kunt door middel van duizenden gratis thema’s en plugins de website helemaal naar je smaak samenstellen
  • Het zorgt er voor dat zelfs beginners binnen een paar uur hun website online kunnen hebben staan

Valkuil van wordpress voor beginners

Dat WordPress zoveel (gratis) mogelijkheden bied, is natuurlijk ook direct een valkuil.

Zo kun je iedere dag je website blijven aanpassen en hier een nieuwe hobby van maken.

Als je geld wilt verdienen met een website, is dat niet waar je je tijd aan moet besteden, maar aan het maken van nieuwe content.

Heb je je website eenmaal staan, ga er dan niet te veel dingen meer aan wijzigen in WordPress.

Dat kan namelijk altijd nog wel!

wordpress in letters geschreven

Stap 5. Welke affiliate producten ga je promoten?

Het kan zijn dat je bij stap 3 voor de optie bent gegaan om vanuit één of meerdere affiliate producten een website te maken.

Je weet dan al welk onderwerp je voor je affiliate website gaat gebruiken.

Het kan ook zijn dat je nog volop na zit te denken over welke affiliate producten je moet gaan promoten.

Als dat het geval is, dan wil ik het daar met je over hebben in deze stap.

Helpen of door de strot duwen?

Wat je in je hoofd moet blijven houden is dat je website de bezoekers zo veel mogelijk moet helpen.

Wat zou jij bijvoorbeeld doen als je een website bezoekt die echt vol hangt met advertenties?

Direct weer wegklikken natuurlijk, want dat verpest de sfeer gelijk.

Alsof ze je van alles door de strot willen duwen – en dat is dan eigenlijk ook zo.

Focus je dus met je website op het leveren van waarde, want waarde herkend je bezoeker direct. Hij of zij krijgt er een gevoel van alsof ze in een warm bad terecht komen.

Dit leveren van waarde moet je ook doorvoeren in het affiliate product dat je gaat promoten.

Creatief omgaan met affiliate producten

Zorg dus dat je een affiliate product vind dat zoveel mogelijk op het onderwerp van jouw website is afgestemd. Soms is het even zoeken naar een goed product, maar je kan er ook creatief in zijn:

  • Voor een website over modeltreinen kun je reizen aanbieden die over historische treinsporen gaan
  • Of je bied producten aan die nodig zijn bij het repareren van de modeltreinen, zoals lijm
  • Als je website over voetballen gaat, dan kun je kennisproducten over uithoudingsvermogen aanbieden
  • Heb je een website over boomkappen, dan kun je gereedschap daarvoor aanprijzen

Om dit te kunnen realiseren is het NIET nodig dat je zelf bedrijven gaat benaderen die dit soort producten gaat aanbieden.

Dit zou pas een stap kunnen zijn als je al héél veel bezoekers naar je website krijgt.

Je bespaard jezelf veel tijd en moeite door je bij een affiliate netwerk (zie stap 1) aan te sluiten.

Er zijn verschillende netwerken waar je je kan aanmelden. Voor beginners zijn dit de belangrijkste 2 affiliate netwerken:

In de gratis training zal ik je uitleggen wat het verschil is en hoe beide affiliate netwerken precies werken.

Voor nu is het goed om te weten dát ze er zijn en dat je dit niet allemaal zelf hoeft te regelen.

Link voor een affiliate product

klik hier buttonMisschien vraag je jezelf af hoe je het ooit voor elkaar moet krijgen dat je een link hebt die precies kan registreren dat bezoekers via jouw website zijn gekomen.

Wees gerust.

Dit regelt het affiliate netwerk allemaal gratis voor je.

Zij verdienen hieraan doordat product-eigenaren er voor moeten betalen om in hun netwerk te mogen staan.

Het affiliate netwerk heeft er dus ook alle baat bij dat dit optimaal geregeld is. Hoe meer verkopen de product-eigenaren doen, hoe meer het affiliate netwerk verdient.

En hoe meer jij als affilaite verdient 😉

Zit dus niet over dit technische aspect in en focus je nu eerst op stap 6.

Nu begint het echte werk namelijk pas, het maken van content!

Stap 6. Hoe maak je goede content?

Misschien heb je in het kader van internet marketing wel eens van SEO gehoord.

SEO staat voor Search Engine Optimization.

Wat daarmee bedoelt wordt is dat je je website optimaliseert voor zoekmachines.

Je hebt namelijk bezoekers nodig op je affiliate website om hen via jouw affiliate link door te kunnen sturen naar de website van de verkoper.

Die bezoekers krijg je op je website door er voor te zorgen dat je website in de zoekmachine verschijnt als mensen naar een bepaald onderwerp op zoek zijn.

Je hebt daarvoor wel content nodig om überhaupt in de zoekmachine gevonden te worden.

Maar wat denk je dat belangrijker is:

  • Dat je gemaakte content geoptimaliseerd is voor de bezoeker of
  • Dat je content geoptimaliseerd is voor de zoekmachine?

De gulden middenweg

Als je zegt voor de zoekmachine, dan kan je een tekst hebben die heel goed gevonden wordt in Google, maar nauwelijks van waarde is voor de bezoeker.

Als je zegt voor de bezoeker, dan heb je misschien een hele waardevolle tekst die helemaal niet door een zoekmachine gevonden wordt.

Het gaat dus om de gulden middenweg hierin.

Daarbij moet je niet vergeten dat Google steeds slimmer wordt. Google leert goede content steeds beter herkennen.

Er zijn steeds minder ‘trucjes’ die je kan toepassen waardoor jouw content bovenaan in Google komt te staan. Ze zijn er nog wel, maar dat zijn logische acties als je weet hoe Google in grote lijnen werkt.

Want hoe Google PRECIES werkt, dat weet niemand.

Dat komt ook omdat ze hun regels steeds weer een beetje bijstellen als het gaat om wie er bovenaan in Google staat.

kruispunt van een spoor

Waar Google nooit in veranderd

Eén ding blijft wel steeds hetzelfde.

Google wil de mensen die via hun zoekmachine zoeken de beste informatie geven die er is. Want daardoor blijven mensen Google gebruiken.

En daardoor kan Google aan die gebruikers blijven verdienen, bijvoorbeeld door de advertenties die ze op Google plaatsen.

Zorg er daarom voor dat de content die jij over jouw onderwerp maakt, altijd de beste is.

Daarnaast, dus op de tweede plek, kun je er voor zorgen dat je teksten voor de zoekmachines geoptimaliseerd zijn.

HOE je dit doet, leg ik je uit in de gratis training die een aanvulling op de 10 stappen uit dit artikel is.

Dit is de vraag die op dit moment belangrijker is: Wat is goede content?

Goede content:

  • Doet een beetje pijn om gratis weg te geven
  • Is zo waardevol dat je er eigenlijk geld voor zou moeten vragen om het te mogen gebruiken
  • Zou Google helemaal niet nodig hebben om gevonden te worden, iedereen deelt het via Social Media met elkaar

Mensen verder willen helpen

elkaar helpenIk zou nog willen toevoegen: Goede content komt uit je hart, het enige wat je er mee wilt is mensen er mee helpen.

Neem als voorbeeld dit 10 stappenplan. Ik was van plan er een ‘normaal’ artikel van te maken, maar ik kwam er al snel achter dat ik dan wel heel beknopt kon vertellen over wat affiliate marketing is.

Voor jou als lezer is het fijn om alles op één plek te hebben.

Daarnaast heb ik er ook nog een gratis training aan gekoppeld die minste €100,- waard is.

Ik vind het leuk om er mee bezig te zijn.

Ik weet dat ik jou er enorm mee kan helpen, want iedereen is op zoek naar een manier om extra inkomen voor de lange termijn op te bouwen.

Om nog even samen te vatten waar goede content aan moet voldoen:

  1. Het moet waarde leveren aan je bezoekers
  2. Het moet voor de zoekmachines geoptimaliseerd zijn
  3. Er moet structureel nieuwe van toegevoegd worden aan je website

Als je het laatste punt niet doet, dan gaat je website niet groeien, en zal je ook niet op het punt komen dat Google je überhaupt gaat oppikken.

Er een routine van maken

Weet dus dat het geen kwestie is van een website maken, en een paar artikelen schrijven.

Het maken van goede content moet een routine in je leven worden, bijvoorbeeld:

  • 1 x per maand
  • 1 x per week
  • 1 x per dag

Het is maar net hoe graag jij wilt en hoeveel tijd je er in wilt stoppen.

Niet alleen artikelen zijn goede content

Overigens is goede content niet alleen het schrijven van artikelen.

Je kunt content maken door het creëren van:

  • Teksten (artikelen in een blog als de mijne)
  • Video (Youtube video’s maken en op je website plaatsen)
  • Audio (Podcast opnemen)

Daarbij kun je er voor zorgen dat je met de laatste twee punten toch ook heel goed door Google wordt gevonden op je eigen platform, jouw website.

Dit kun je doen door van de filmpjes en podcasts alsnog artikelen te schrijven. De meest eenvoudige manier is door uit te schrijven wat er in de filmpjes en podcast gezegd wordt en te zien is.

Het belang van het hebben van je eigen platform heb ik in stap 3 uitgelegd.

Zo wordt je niet alleen op het platform van de filmpjes (Youtube) of van de podcasts (bijvoorbeeld Soundcloud) gevonden.

Nogmaals, het belangrijkste is dat je waarde aan je bezoeker levert. Door welk medium je dit doet, is van ondergeschikt belang.

Kies daarom het medium dat het beste bij je past.

Waardevolle content = …

  • Waardevolle content = je bezoeker vertrouwen geven waardoor hij sneller doorklikt
  • Waardevolle content = Google plaatst je sneller bovenaan dus meer bezoekers
  • Waardevolle content = een website maken die autoriteit uitstraalt en gedeeld gaat worden

superheld shirt

Stap 7. Wat is e-mail marketing?

Als je het over affiliate marketing hebt, dan is e-mail marketing daar wat mij betreft onlosmakelijk aan verbonden.

E-mail marketing is niets anders dan door het versturen van e-mails producten en diensten onder de aandacht te brengen.

Natuurlijk geldt ook hiervoor dat de theorie heel simpel kan klinken maar dat de praktijk toch een tikkeltje weerbarstiger is.

Je hebt onder andere te maken met:

  • De tekst, wat ga je de mensen schrijven?
  • De technische kant zoals software en automatisering
  • Hoe verzamel je e-mailadressen om naar te kunnen mailen?
  • Wet- en regelgeving (je bent wel met persoonsgegevens bezig)

Misschien heb je een vieze bijsmaak van e-mailmarketing.

Dat kan goed kloppen, want er zijn genoeg bedrijven die deze manier van marketing ernstig misbruiken, in de meeste gevallen ook ten nadele van zichzelf.

Vaak houden ze zich niet aan de wet- en regelgeving, of ze snappen niet dat ze met alleen maar heel veel reclame zichzelf in de voet schieten.

Maar daarover later meer.

Wet- en regelgeving bij e-mailmarketing

Als je in Nederland aan e-mail marketing doet, moet je je houden aan de Wet Bescherming Persoonsgegevens.

Dat klinkt misschien heel zwaar maar daarin staat waar je aan moet voldoen als je met persoonsgegevens aan de slag gaat zoals met e-mailmarketing.

Je hebt hiervoor immers minimaal een e-mailadres nodig en soms ook een naam.

Dit zijn een paar van de belangrijkste regels die in deze wet staan:

  • Allen mensen die daarvoor toestemming hebben gegeven mag je mailen
  • Mensen moeten vrijwillig hun e-mailadres bij jou hebben achtergelaten
  • Het gebruiken van gekochte e-maillijsten is dan ook illegaal
  • De ontvanger moet weten waarvoor je zijn persoonsgegevens gaat gebruiken
  • Persoonsgegevens mogen alleen met derden gedeeld worden na explicite toestemming
  • Geregistreerd moet worden hoe je de persoonsgegevens hebt ontvangen als bewijs van legaliteit
  • Je mag degene geen mails meer sturen na uitschrijving van de mailinglijst
  • Iedere mail die je verstuurd moet een optie hebben om zich uit te kunnen schijven van de lijst

Hoe je mensen op een e-maillijst kan krijgen

Als iemand zich inschrijft voor je mailinglijst, dan wordt dat ook wel een opt-in genoemd.

Misschien heb je zelf ook wel eens ergens een naam en e-mailadres achter gelaten. Dit kan zowel in bijvoorbeeld een winkel op een papier zijn geweest als op een website.

Dit kon je dan doen in een formuliertje, waar je de gegevens achterliet en op een knop klikte om je in te schrijven.

Dit wordt ook wel een opt-in formulier genoemd.

Natuurlijk moet er wel een reden zijn voor mensen om zich in te schrijven voor een mailinglijst.

Dit zouden redenen kunnen zijn:

  • Omdat ze iets gratis krijgen
  • Omdat ze dan korting krijgen
  • Omdat ze op de hoogte gehouden willen worden
  • Omdat ze nieuwsgierig zijn naar wat je te beiden hebt

Wil je dus graag mensen op je mailinglijst krijgen, dan moet er voor zorgen dat mensen daar een reden voor hebben.

De meeste mensen krijgen dagelijks al e-mail genoeg en willen niet zonder belangrijke reden nog meer e-mail ontvangen.

De technische kant van e-mailmarketing

e-mail marketingHet mooie is dat e-mailmarketing de laatste jaren ook niet stil heeft gezeten.

Het wordt steeds makkelijker om met affiliate marketing aan de slag te gaan. Dit komt vooral doordat de software die hiervoor is te krijgen steeds verder wordt door-ontwikkeld.

Dat maakt het ook voor beginners een stuk makkelijker om er mee aan de slag te gaan.

Veel van de techniek wordt je uit handen genomen, en meestal is het alleen nog maar knip- en plakwerk.

Zo kun je opt-in formulieren heel makkelijk met deze software maken. Overigens staan de software programma’s waar de verschillende e-mailmarketingbedrijven mee werken allemaal online.

Je hoeft dit dus niet naar je eigen computer te downloaden.

Daarnaast hebben de goede aanbieders ook goede klantenservice. Er zitten nog wel prijsverschillen in de verschillende aanbieders, maar dit heeft onder andere te maken met de verschillende mogelijkheden.

Ook is het van invloed of je kiest voor een Nederlands- of Engelstalige aanbieder.

Wat de techniek voor je uit handen neemt

Dit is wat er allemaal voor je geregeld kan worden als het om techniek gaat:

  • Je kunt een opt-in formulier op een website zetten
  • Als een bezoeker zich daarop inschrijft, worden deze gegevens automatisch opgeslagen in een lijst
  • Je kan het zó instellen dat deze inschrijver direct een (welkomst)mailtje krijgt, bijvoorbeeld met waardevolle informatie
  • Jij kan met één druk op de knop een mail sturen naar de hele e-maillijst
  • Als iemand zich wil uitschrijven kan diegene dat zelf doen en wordt dan automatisch van de lijst afgehaald
  • Je kan er ook voor zorgen dat iedere inschrijver automatisch een serie mailtjes ontvangt
  • Die serie kan je zo lang maken als je wilt
  • Je kunt in een e-mail het zó instellen dat als iemand op een link klikt, dat hij vervolgens een andere serie mails ontvangt
  • Op die manier kun je afhankelijk van interesse gerichte informatie naar de inschrijver sturen

En zo zijn er nog veel meer mogelijkheden.

In feite kun je een reeks e-mails één keer schrijven en die geautomatiseerd naar alle inschrijvers versturen. Op die manier heb je er één keer werk van en loopt het daarna op de automatische piloot door.

Misschien begin je in te zien dat e-mailmarketing je heel veel werk uit handen kan nemen.

Wat moet je in de e-mails schrijven?

oude typemachineVeel bedrijven gebruiken e-mail marketing helemaal verkeerd.

Het enige wat ze doen is aanbiedingen sturen, en dan soms ook nog ongevraagd. Je vraagt je dan af hoe ze ooit bij je e-mail adres zijn gekomen.

Vooral als je nog nooit iets met dat bedrijf te maken hebt gehad, kan het bijna niet anders dan dat ze op een onrechtmatige manier aan je e-mailadres zijn gekomen.

Dat is niet alleen illegaal (zoals ik eerder vertelde) maar ook werkt het voor geen meter.

Want wat doe je als je een ongevraagde e-mail ontvangt waarin je van alles aangeboden wordt?

Je gooit hem weg.

En telkens als je de naam van het bedrijf ergens ziet denk je aan de irritante e-mail die ze je stuurden. Het moge duidelijk zijn dat dit niet zal bijdragen aan het aantal verkopen van dat bedrijf.

Maar ook als je het e-mailadres wél rechtmatig hebt verkregen, is het doen van alleen maar aanbiedingen geen goed idee.

Net zoals je op je website waarde moet bieden om het vertrouwen van je bezoekers te krijgen is dit ook bij het schrijven van goede e-mails de bedoeling.

E-mails waar inschrijvers naar uitkijken

Eigenlijk is het ultieme doel dat degenen die op je lijst staan niet kunnen wachten om een nieuwe e-mail van je te krijgen.

Dit kan je op verschillende manieren doen:

  • Je mailinglijst telkens een e-mail sturen als je nieuwe content hebt gemaakt
  • Een kleine training maken van meerdere e-mails waarin je je mailinglijst iets aanleert
  • Alleen een mail sturen als je echt iets hebt gemaakt waar je supertrots op bent

Maar mag je dan nooit iets verkopen aan je mailinglijst?

Ja, natuurlijk wel!

Als je er zeker van bent dat het je lijst verder gaat helpen moet je het zeker proberen.

De verhouding tussen waarde leveren en de aanbieding van een product moet echter wel goed in balans zijn.

Wat de goede verhouding is zul je zelf moeten uitzoeken, dat is in iedere markt en niche weer anders.

Stap 8. Hoe gaan e-mail marketing en affiliate marketing samen?

Leuk hoor dat e-mail marketing, maar we wilden toch weten wat affiliate marketing is?

Wat heeft het ene met het andere te maken?

Je moet het natuurlijk helemaal zelf weten óf je het toepast, maar e-mail marketing is een hele goede aanvulling op affiliate marketing.

Het is mogelijk om affiliate marketing zonder e-mail marketing uit te voeren, maar dan laat je wel een grote kans liggen.

Ik zal je uitleggen hoe dit werkt:

  • Als een bezoeker op je website komt, wil dat niet zeggen dat hij op een affiliate link klikt
  • Als deze bezoeker na het één en ander gelezen te hebben je website weer verlaat, ben je hem kwijt
  • De kans dat hij weer op je website komt is zéér klein
  • Als je deze bezoeker zo ver kan krijgen dat hij zijn e-mailadres achter laat heb je een extra kans om een affiliate link onder zijn aandacht te brengen
  • In feite kun je dus veel meer uit de bezoekers op je website halen als je e-mail marketing inzet

Hoe dat in de praktijk kan werken

inschrijvenAangezien je een website gaat maken om aan affiliate marketing te doen, kun je hier ook een opt-in formulier op zetten.

Daarvoor moet je je aanmelden bij een goede provider die e-mail marketing voor je verzorgt.

Deze kan je hier stap voor stap verder mee helpen.

In de basis hoeft een dergelijk formulier alleen maar een invulveld te hebben voor een e-mailadres. Vaak is het zo dat hoe meer gegevens je vraagt, hoe groter de drempel is om het formulier in te vullen.

Zoals ik eerder al zei moeten je bezoekers wel een goede reden hebben om hun e-mailadres achter te laten.

Je moet ze dus een beetje ‘lekker maken’.

Wat meestal NIET werkt

Wat je vaak ziet staan is: Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

Natuurlijk is een opt-in formulier altijd beter dan géén opt-in formulier, maar erg warm wordt je als bezoeker niet van zo’n titel.

Je weet namelijk niet:

  • Hoe vaak ze gaan mailen
  • Hoe jij er beter van gaat worden
  • Wat voor informatie ze je gaan toesturen

Daarnaast heb ik persoonlijk de associatie met een nieuwsbrief dat er vooral updates in staan waar een bedrijf zelf heel trots op is.

Maar wat heb ik er als potentiële klant aan dat het bedrijf gefuseerd is met bedrijf X of dat ze een nieuwe website hebben?

Hoe het WEL kan werken

Waar je dus voor moet zorgen is dat de bezoeker heel graag zijn e-mailadres achter laat.

Dat kan bijvoorbeeld met dit soort titels boven je opt-in formulier:

  • Een overzicht van de 5 beste tweedehands 7-zitters op een rij (Website over familie auto’s)
  • Download 10 manieren om direct geld te besparen op je energie rekening (Website over energie leveranciers)
  • Een vergelijking van de 8 goedkoopste tennisrackets (Website over leren tennissen)

Natuurlijk hangt hetgeen waarvoor ze zich inschrijven van het onderwerp van je website af.

Iemand die op een website voor zorgverzekeringen zit, is niet geïnteresseerd in ’10 stappen om snel rijk te worden via het internet’.

Ik hoop dat je begrijpt dat je op die manier sneller e-mailadressen verzamelt.

Natuurlijk moet je dan wel een dergelijk overzichtje maken, maar als je veel van je onderwerp afweet moet dat geen probleem zijn.

En met een beetje uitzoekwerk kun je dit soort informatie ook wel op het internet vinden.

Een veelgehoord tegenargument is dat als je dit op het internet kan vinden, mensen dit zelf toch ook wel kunnen uitzoeken?

Dat klopt.

Maar mensen zijn lui.

Als ze iets makkelijk kunnen krijgen wat ze hebben willen, dan betalen ze daar graag voor met hun e-mailadres.

schoenen hangmat

Maak het jezelf makkelijk

Je kunt het jezelf moeilijk maken door een compleet boek te schrijven, of er een supermooi bestand van te maken.

Maar het gaat om de informatie die er in staat.

Dus als je een overzicht maakt van de 5 beste tweedehands 7-zitters, kun je dit als volgt aanpakken:

  1. Op een word-bestand
  2. Schrijf een korte inleiding waar een goede tweedehands 7-zitter aan moet voldoen
  3. Maak een lijstje met de 5 beste 7-zitters
  4. Beschrijf per auto wat de voor- en nadelen zijn
  5. Bedank de lezer voor de aandacht en verwijs eventueel nog naar een leuk vervolgartikel op je website
  6. Sla het bestand op je computer op als Word-bestand
  7. Zoek op google naar: Van Word naar PDF
  8. Upload je word bestand naar één van deze converteerders en maak er een PDF van
  9. Bied de inschrijver dit PDF bestand aan

Je hebt dan een leuk bestandje om weg te geven en een bezoeker ruilt er graag zijn e-mailadres voor in.

Vergeet je inschrijvers niet op te volgen!

Als je dit voor elkaar hebt gekregen, dan begint het pas echt.

Je gaat nu de inschrijver (geautomatiseerd) regelmatig leuke tips mailen, met zo nu en dan een interessante aanbieding van een affiliate product tussendoor.

Daarbij zul je zelf moeten uitproberen wat de goede verhouding tussen waardevolle content en een affiliate-product.

Superleuk toch dat je zo op een informatieve manier steeds de aandacht van een bezoeker kan blijven vasthouden?

Vooral als je bedenkt dat je zonder e-mailmarketing deze bezoeker waarschijnlijk nooit weer terug had gezien…

Stap 9. Hoe zorg je dat je (steeds meer) gaat verdienen?

Ok, als je alle stappen hebt opgevolgd dan kun je de volgende punten straks afvinken:

  • Je weet wat de betekenis van affiliate marketing is
  • Je bent ervan overtuigd dat je met een website aan de slag moet
  • Je hebt een onderwerp voor je website bedacht
  • Je weet wat er moet gebeuren om een website te maken
  • Je weet welke affiliate product(en) je gaat promoten
  • Je weet dat je website alleen gevonden kan worden als er content op staat
  • Je weet wat goede content is
  • Je weet wat e-mail marketing is
  • Je weet hoe je e-mail marketing op affiliate marketing kan toepassen

Het enige wat je nu nog nodig hebt is dat je weet hoe je met deze kennis daadwerkelijk geld kunt gaan verdienen.

Eigenlijk is daar maar één antwoord op:

ACTIE!

Handen uit de mouwen!

potlood bijtenJe zult de handen uit de mouwen moeten gaan steken.

Nachten doorhalen om het voor elkaar te krijgen.

Met rode ogen naar je werk gaan omdat je met je business bezig bent geweest.

Feestjes afzeggen omdat je je eigen geld wilt gaan verdienen.

Er alles voor doen om je doel te bereiken.

Hoe klinkt dat?

Afschuwelijk? Of ga je de uitdaging graag aan?

Laat mij je helpen (gratis)

Hoe het ook zij, ik kan de last op je schouders enigszins verlichten.

Ik heb namelijk aan de hand van deze 9 stappen een mini-training gemaakt om met affiliate marketing aan de slag te gaan.

Deze is vooralsnog gratis te volgen en je kunt je er voor aanmelden (Als je dat niet al gedaan hebt).

In de training ga ik op iedere stap dieper in en zal ik je laten zien hoe je de stap ook daadwerkelijk uitvoert.

Op die manier ga jij een affiliate website voor jezelf maken die ook echt geld voor je gaat opleveren.

Zélf geld verdienen met een website was nog nooit zo dicht binnen handbereik!

Naar 9 Stappen Gids

Over de auteur

Piet Hein

Hier op pietheinbouwkamp.nl deel ik mijn ervaringen met online ondernemen. De afgelopen jaren heb ik verschillende informatieproducten en websites gemaakt die nu iedere dag geld voor me verdienen. Ik ben getrouwd met Marije, vader van 4 en fanatiek kitesurfer. Lees hier meer over mijn verhaal.

Dit vind je vast ook interessant:

Conversie van je Website Verhogen? Een Praktische Conversie Optimalisatie Training

Domeinnaam kopen? Voorkom hoge uitgaven!

Een Domeinnaam Eigenaar Checken, Hoe Doe Je Dat?

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

Ontvang m'n Updates + Gratis Online Cursus Gids

Schrijf je in voor m'n updates over online ondernemen en ontvang direct de Online Cursus Gids als e-book, luisterboek en video. Heulemaal gratis.

>