Hoe zelfs de simpelste website van email marketing profiteerd

email marketingWat is email marketing? Wat doe je dan precies?

Die vraag krijg ik nogal eens als ik vertel waar ik mee bezig ben.

Als je namelijk geld wilt verdienen met een website, kan het versturen van emails je daar heel goed bij helpen.

Overigens ben ik er van overtuigd dat iedereen met een website dit zou moeten toepassen.

Er zitten superveel voordelen aan, verderop in het artikel zal ik ze toelichten.

Het leuke is dat je met email marketing in je eentje een hele grote slagkracht kan hebben.

Dan maakt het ineens niet meer uit of je concurrent een miljoenenbedrijf is…

Laten we snel aan de slag gaan om te zien wat email marketing inhoud en wat je er voor nodig hebt.

Wat is email marketing?

Als je aan email marketing doet, dan verstuur je emails aan potentiële klanten.

Uiteindelijk wil je ook iets aan die mensen verkopen, want de schoorsteen moet wel blijven roken, er moet brood op de plank komen.

Er zijn verschillende manieren waarop je dit kan doen, bijvoorbeeld:

  1. Je koopt een lading email adressen en brengt je product onder hun aandacht
  2. Je vraagt mensen om hun email adres en verstuurd nieuwsbrieven naar hen
  3. Je laat mensen kennis maken met wat je doet en geeft hen iets waardevols in ruil voor hun email adres
  4. Vervolgens ga je hen nieuwsbrieven sturen
  5. Je doet hetzelfde uit stap 3 en blijft deze mensen waardevolle informatie sturen met zo nu en dan een aanbod

Misschien voel je wel aan dat in de verschillende opties een opbouw zit van heel agressief naar een meer vriendelijke manier van email marketing doen.

Welke optie je ook kiest, uiteindelijk probeer je de mensen iets te verkopen.

Want dat is marketing.

Waarom het géén e-mail nieuwsbrief moet zijn

Ik kan me goed voorstellen dat veel mensen bij email marketing denken aan een e-mail nieuwsbrief.

Om eerlijk te zijn gaan mijn haren bij het horen van het woord ‘nieuwsbrief’ al recht overeind staan.

Ik denk dan aan het volgende:

  • Een over-de-top opgemaakt email met veel plaatjes en tierelantijntjes erin
  • Onderwerpen die over het bedrijf en hun ontwikkelingen gaan, zoals:
  • ‘Onze website is vernieuwd’, ‘dit is de medewerker van de maand’, ‘we hebben een nieuwe grote klant’
  • En telkens een uitgelicht product of dienst die aangeboden wordt

Zie je waar het fout gaat in dergelijke e-mail nieuwsbrieven? Het gaat vooral over het bedrijf of de persoon zelf die de nieuwsbrief verstuurd.

Je mag het wat mij betreft wel een e-mail nieuwsbrief noemen, zolang maar je potentiële klant centraal staat.

Een digitale nieuwsbrief

Op welke manier wil jij aan marketing doen?

En daarmee komen we direct bij de kern van marketing en daarom ook van e-mail marketing.

Waarom promoot jij de producten met je website en in de emails? Om er zo veel mogelijk geld mee te verdienen of om de mensen die het moeten kopen daadwerkelijk verder te helpen?

In feite hoef je niet te kiezen, want als jij centraal stelt dat je andere mensen verder wilt helpen met de producten, je er ook (veel) geld aan kan verdienen.

Met deze instelling moet je natuurlijk wel weten WAARMEE je de mensen verder helpt.

Daar moet je dus achter zien te komen.

En voordat het zo ver is, is het van belang dat je er eerst voor zorgt dat je je email marketing hebt staan.

Wil je direct aan de slag met email marketing? Ga dan voor een gratis 30 dagen proefaccount van het Nederlandse Enormail

Voordelen email marketing

Het kan zomaar zijn dat je er nog een beetje tegenop ziet om aan email marketing te gaan doen.

Ten eerste heb je natuurlijk de techniek waar je tegenaan kan hikken, maar daarnaast is er ook het mentale aspect:

  • Want wie zit er nou te wachten op jouw emails?
  • Moet je echt mensen gaan lastig vallen met je informatie?
  • Hoe zullen ze hier wel niet op reageren?

Het kan dus zomaar zijn dat je wel weet dat email marketing kan werken, omdat anderen er ook succesvol mee zijn, maar dat je gevoel het gewoon nog niet zo ziet zitten.

Daarom wil ik de voordelen van email marketing even met je doornemen.

Zodat je weet waar je het voor doet.

1. Vaker onder de aandacht komen bij klanten

smartphone in een handWist je dat 80% van de klanten pas koopt na 5 tot 12 contactmomenten?

Dat betekend dus dat je minimaal 5 keer (positief) onder de aandacht moet zijn geweest om bij het grootste deel van de mensen een kans op een verkoop te hebben.

Als je geld verdient met een website is dit ‘best lastig’.

Een potentiële klant komt op je website, leest misschien iets waardevols en positiefs, maar is daarna ook weer verdwenen.

Ook als je je bezoeker zo ver weet te krijgen dat hij je toevoegt aan zijn of haar social media, is het nog maar de vraag of hij de berichten die je daar post ook echt te zien krijgt.

Als je echter een e-mail adres weet te bemachtigen, kun je met het sturen van e-mails IN zijn computer/tablet/smartphone komen.

Vaak worden emails gewoon bewaard, en ze kunnen ook gelezen worden terwijl de ontvanger offline is.

Daarnaast kun je meerdere e-mails verzenden, heel gericht naar de inbox van de ontvanger.

Die minimale contactmomenten van 5 keer komen zo een stuk sneller binnen handbereik!

2. Écht een band opbouwen met potentiële klanten

In een e-mail is het gebruikelijk om meerdere zinnen te plaatsen.

Als je het vergelijkt met bijvoorbeeld social media heb je dus meer mogelijkheid om iets te vertellen.

Natuurlijk is het ook bij een email de kunst om de aandacht vast te houden, maar het is een stuk minder ‘vluchtig’ dan wanneer iemand door zijn tijdlijn op Facebook of door Instagram aan het scrollen is.

Dat heeft als gevolg dat je de verschillende emails aan elkaar kan ‘plakken’:

  • ‘Over twee dagen stuur ik je weer een mail met een goede tip’
  • ‘In de volgende mail ontvang je het antwoord op deze vraag’
  • ‘Ik heb iets supertofs voor je klaar staan waar ik je morgen meer over vertel’

Je kan zelfs om reactie vragen, en daarin erg persoonlijk worden want het ‘gesprek’ blijft tussen jou en de ontvanger. Het is niet zoals op social media dat de hele wereld mee kan kijken.

3. Bij mensen ‘in hun hoofd’ gaan zitten

Als het je lukt om een band met je ontvangers op te bouwen, dan kan email marketing ervoor zorgen dat je in het hoofd van mensen gaat zitten.

Telkens als de mensen op je email lijst een mail van je ontvangen, zijn ze er verrukt over en kunnen ze niet wachten om het mailtje te openen.

In hun hoofd associëren ze een mail van jou met:

  • Waarde
  • Positief
  • Kansen
  • Vernieuwing
  • Verbetering
  • Ergens deel van uitmaken

In feite ben jij dan de enige aanbieder in jouw markt die ze zo goed kennen dat áls ze iets nodig hebben dat jij aanbied, ze het bij jou willen komen halen.

Daarom is email marketing ook niet alleen iets van de korte termijn, maar ook van de lange adem.

Het aantal contactmomenten dat je meot hebben voor een verkoop heeft ook tijd nodig.

Iemand die zich twee jaar geleden voor je email lijst heeft aangemeld, kan uiteindelijk toch iets bij je aanschaffen omdat je al die tijd netjes het contact positief hebt onderhouden.

4. Oneindig veel mensen bereiken

En dat brengt ons gelijk bij het volgende voordeel; Je hoeft niet méér moeite te doen om méér mensen te bereiken.

Of je je emails nou naar 1 persoon verstuurd of naar 100 of naar 1000 of naar 100.000, je moet er evenveel – of beter, even weinig – moeite voor doen.

Je schrijft een email en met één druk op de knop bereik je al die mensen.

Publiek in een voetbalstadion

Sterker nog, je hoeft helemaal niet iedere keer opnieuw er mee aan de slag te gaan.

Je kan natuurlijk ook gewoon een dagje gaan zitten en emailtjes bedenken. Die hoef je dan alleen nog maar te versturen, wat betrekkelijk weinig werk is.

Maar het wordt nog mooier!

5. Marketing Automatiseren(!)

Zelf vind ik dit het aller-aller-aller grootste voordeel van email marketing.

Je kan het namelijk automatiseren.

In principe steek je er dan maar één keer tijd in en kan jouw email marketing daarna voor jaren en jaren doorlopen zonder dat je er iets voor hoeft te doen.

Alles gaat dan op de automatische piloot en in feite hoef je alleen maar hier en daar een beetje bij te sturen als het niet helemaal lekker loopt.

Dit wordt ook wel email marketing automation genoemd.

Omdat het zo interessant is en goed bij geld verdienen met een website past, zal ik er even wat meer over uitleggen.

Wil je direct aan de slag met email marketing? Ga dan voor een gratis 30 dagen proefaccount van het Nederlandse Enormail

Wat is email marketing automation?

Als je aan email marketing automation doet, dan heb je je hele email marketing geautomatiseerd.

De mogelijkheden zijn best wel eindeloos:

  • Automatisch e-mailadressen verzamelen
  • Automatisch mailtjes naar de ontvangers versturen
  • Op ingeplande dagen en tijden mailtjes verzenden
  • Ontvangers die een bepaalde interesse hebben andere emails toesturen
  • Mensen die een bepaald product al hebben gekocht een nieuw product aanbieden
  • Mensen automatisch laten verplaatsen van de ene naar de andere email lijst
  • Als mensen zich inschrijven worden ze automatisch op een bepaalde lijst geplaatst
  • Als mensen zich uitschrijven worden ze automatisch van de lijst verwijderd

Een email funnel opzetten

Een dergelijke email marketing automation wordt ook wel een ‘email funnel’ genoemd.

Funnel is het engelse woord voor trechter.

Wat je doet is zo veel mogelijk email adressen verzamelen, bijvoorbeeld vanaf je website.

Deze mensen stuur je dan een reeks voor-opgezette mailtjes waarin je toewerkt naar een verkoop.

Dit kan er zo uitzien:

  • Mail 1 – Waarde door een artikel
  • Mail 2 – Waarde door een filmpje
  • Mail 3 – Waarde door een e-book
  • Mail 4 – Een probleem introduceren waar jouw mailinglijst mee worstelt
  • Mail 5 – Vertellen hoe dat probleem opgelost kan worden (is ook waarde)
  • Mail 6 – Waarde leveren door een stukje van het probleem op te lossen
  • Mail 7 – Een aanbieding doen waarmee het probleem helemaal opgelost kan worden
  • Mail 8 – Over de oplossing vertellen en wat het de koper gaat opleveren
  • Mail 9 – Nogmaals de aanbieding doen en vertellen dat de aanbieding overmorgen verdwijnt
  • Mail 10 – Een laatste reminder sturen over de aanbieding, een uur voordat hij afloopt

Als je er druk op gaat zetten zoals in mijn voorbeeld, dan moet het natuurlijk ook echt zo zijn dat de aanbieding gaat verdwijnen.

Dit kan automatisch zo ingesteld worden, maar je kan natuurlijk ook zeggen dat iemand er tot een bepaalde tijd een bonus bij krijgt. Die kun je dan geven als mensen er om vragen.

email funnel

Alleen een waarde-funnel

Je kan er ook voor kiezen om enkel aan email marketing automation te doen door alleen waarde te leveren, dus niets te verkopen.

Een dergelijke funnel kan je zo lang maken als je wilt, desnoods jarenlang.

Je bind daarmee je ontvangers aan je omdat ze steeds waarde van je ontvangen.

Tussendoor kan je dan handmatig verkoopmailtjes versturen.

Het gaat er om dat je doorkrijgt dat je met email marketing automation iets in handen hebt waarvoor je echt geen miljoenenbedrijf hoeft te zijn.

Het enige wat je moet doen is email adressen verzamelen op je website.

Is e-mail marketing uitbesteden een goed idee?

Misschien klinkt je dit allemaal als muziek in de oren maar denk je niet dat je er tijd voor hebt.

Kun je in dat geval e-mail marketing uitbesteden?

Natuurlijk kan dat.

Er zullen genoeg internet marketing bureaus zijn die je hierbij kunnen helpen.

Maar net als het maken van je eigen website helemaal niet moeilijk is met de juiste begeleiding, hoef je ook e-mail marketing niet uit te besteden.

Sterker nog, ik raad het je aan om het NIET te doen.

De juiste ‘tone of voice’

zingende manMisschien dat je ondersteuning kan vragen voor het technische deel.

Maar laat dat nou juist het minste werk zijn.

Het meeste werk zit hem in het bedenken en schrijven van de emails zelf. Ga je e-mail marketing uitbesteden, dan gaat ook iemand anders deze teksten voor je schrijven.

Je lezers zullen direct merken dat niet jij de emails hebt geschreven.

Jouw manier van doen en spreken zit dan niet in de teksten verwerkt.

En net als bij een succesvolle website is dát juist hetgene waar de lezers van houden. Waarmee jij je kunt onderscheiden van anderen, juist ook in een markt die nog véél meer aanbieders heeft.

Eén keer werk, jarenlang plezier

Natuurlijk kost dit inspanning en vraagt dit een tijdsinvestering.

Maar als je hier voor gaat zitten en je hebt je email marketing automation op de rit, dan ga je daar jarenlang plezier van hebben.

Je weet ook precies waar je iets moet aanpassen als je merkt dat bijvoorbeeld een bepaald mailtje minder vaak wordt geopend.

En wat er goed gaat als je veel reacties op je mailtjes gaat krijgen.

Wil je direct aan de slag met email marketing? Ga dan voor een gratis 30 dagen proefaccount van het Nederlandse Enormail

Welke email marketing wetgeving is er?

Als je aan email marketing doet, ben je met gegevens van mensen bezig.

Denk hierbij met name aan hun email adres en soms ook naam.

Als je wilt, kun je zelfs om nog meer gegevens vragen, al is het maar de vraag of mensen die willen invullen natuurlijk.

Deze gegevens vallen onder de Wet Bescherming Persoonsgegevens.

Dit is een algemene wet waar de gegevens van email marketing ook binnen vallen. Verder is er geen speciale email marketing wetgeving.

In deze wet staan onder andere de volgende regels die ook voor email marketing van toepassing zijn:

  • Je mag alleen mensen benaderen die daarvoor toestemming hebben gegeven
  • Mensen moeten vrijwillig hun e-mailadres bij jou hebben achtergelaten
  • De ontvanger moet weten waarvoor je zijn persoonsgegevens gaat gebruiken
  • Je mag niet zonder toestemming persoonsgegevens met derden delen
  • Je moet een registratie bijhouden hoe je de persoonsgegevens verkregen hebt (bewijs van legaliteit)
  • Je mag geen mails meer sturen nadat iemand zich uitgeschreven heeft
  • Bij iedere mail moet de mogelijkheid zijn van uitschrijven voor verdere emails

Het is opmerkelijk dat er veel grote bedrijven zijn die zich helemaal niet aan deze regels houden.

Zelf krijg ik vaak mails in mijn SPAM box van bedrijven waar ik nog nooit iets heb gekocht en waar ik me ook niet voor uit kan schrijven.

Ik vraag me dan af of ze wel weten waar het marketing bureau of de sales afdeling mee bezig is…

Ongeschreven email marketing regels

Naast de officiële email marketing wetgeving zijn er wat mij betreft ook nog een aantal ongeschreven email marketing regels.

Het is niet zo dat je je hier aan MOET houden, maar meer van wat ik zelf in de afgelopen jaren heb geleerd als het om email marketing gaat.

  • Wees niet bang dat mensen je email niet willen, dat merk je vanzelf wel dmv uitschijvingen
  • Uitschrijvingen van je email lijst zijn niet erg, die mensen zijn blijkbaar niet de juiste klanten voor jou
  • Ga niet direct verkopen in de eerste mail, geef eerst (veel) waarde door informatieve artikelen, video’s en mailtjes
  • Naast waarde leveren mag je best verkopen, een verhouding kan zijn 80% waarde en 20% verkopen
  • Schrijf alsof je een mail naar een goede vriend schrijft, dan wordt het persoonlijker en minder verkoperig

Dit zijn een aantal email marketing regels waar ik mezelf aan houd en goede resultaten mee behaal.

Resultaten zijn overigens niet alleen de verkopen die je doet, maar bijvoorbeeld ook reacties van mensen zoals bedankjes.

Je weet dan dat je op de goede weg zit.

Wat is de beste email marketing software?

Natuurlijk is alles relatief, en wat voor de één de beste email marketing software is, hoeft voor de ander niet de beste te zijn.

Daarom heb ik er twee naast elkaar gelegd die ik beide goed vind.

Maar aan beide zitten voor- en nadelen, dus je kan er zelf je keuze tussen maken met je eigen afwegingen.

Gratis email marketing met Mailchimp

mailchimp logoMailchimp is voor sommige mensen de beste email marketing software omdat het één groot voordeel heeft; Je kunt het gratis gebruiken.

Natuurlijk zitten er aan een gratis account restricties, want ook zij willen graag geld verdienen.

Maar met een gratis account kun je al best wat basisfuncties krijgen waarmee je kan starten.

Zo kan je hiermee:

  • Optin formulieren maken (vakjes waarin bezoekers hun email adres kunnen invullen)
  • Automatische email lijsten laten aanmaken via zo’n optin formulier
  • Mailtjes versturen naar je lijst

Als je vervolgens ook automatisch mailtjes wil laten versturen (email marketing automation), dan heb je de betaalde versie nodig.

Hoe groter je mailinglijst is, hoe meer je betaald.

Voordelen Mailchimp

  • Er is een gratis versie, dus je kan zonder kosten beginnen
  • Je kan met de gratis versie al best veel (maar niet genoeg om alles te automatiseren)
  • Er zijn veel (video)tutorials op het internet te vinden (meeste wel in het engels)

Nadelen Mailchimp

  • Alles is in het engels (niet te doen als je engels niet goed is)
  • De betaalde versie is vrij ingewikkeld door de vele opties
  • Je moet er wel even voor gaan zitten om alles uit te zoeken hoe het werkt

Als je met gratis email marketing aan de slag gaat dan maak je het jezelf wel extra moeilijk, vooral als je engels niet optimaal is.

Maar gelukkig is er ook email marketing software in het Nederlands verkrijgbaar.

Enormail: Email marketing software in het Nederlands

logo enormailAls je engels niet heel goed is en je wilt toch aan de slag, dan is email marketing software in het Nederlands een uitkomst. 

Je kunt dan terecht bij Enormail, wat overigens ook 30 dagen gratis uit te proberen is

Daarna ben je wel aan maandelijkse kosten verbonden, maar heb je ook direct toegang tot veel functies en kun je je ijst flink uitbreiden.

Voordelen Enormail

  • Het is volledig in het Nederlands
  • Ook de support is in het Nederlands
  • Je kan het 30 dagen gratis uitproberen
  • Het programma is makkelijk in gebruik

Nadelen Enormail

  • Er is geen gratis optie voor langer dan 30 dagen

Kijkje achter de schermen (video)

De beste email marketing software is dus afhankelijk van jouw wensen. 

Als je het ziet zitten om alles uit te zoeken of als je engels goed is, dan kun je mat Mailchimp aan de slag. 

Wil je liever zo veel mogelijk hulp in het Nederlands, kies dan voor het gebruiksvriendelijke Enormail. 

Hieronder zie je nog een video die ik heb gemaakt over het aanmelden bij Enormail. 

Je kan dan ook direct zien hoe het er achter de schermen uitziet als je eenmaal ingelogd bent. 

Mocht je direct aan de slag willen of wil je gewoon ontdekken hoe Enormail werkt, kies dan voor het gratis proefaccount

Kun je zien of het wat voor je is en ook direct kennis maken met hun klantenservice als je er niet uit komt. 

Naar Enormail

9 Stappen Gids voor Beginners

In dit artikel heb ik antwoord gegeven op de vraag: Wat is email marketing? 

Ik hoop dat je hebt begrepen dat als je email marketing toepast op je website, dit goed kan helpen om meer klanten te krijgen. 

Eigenlijk zou iedere website die iets van zijn bezoekers gedaan wil krijgen aan email marketing moeten doen. 

En welke website is dat nou niet? 

Zelfs als je alleen maar je contactgegevens op je website hebt staan, dan wil je toch dat een bezoeker graag contact met je opneemt? 

Dit artikel is onderdeel van de (gratis) 9 Stappen Gids voor Beginners. 

Daarin wordt in 9 stappen uitgelegd hoe je geld kan verdienen met een website. 

Vervolgstappen om mee aan de slag te gaan

De volgende stap zal gaan over hoe je email marketing kan toepassen op je eigen website. We gaan dus nog even verder de diepte in als het om email marketing gaat. 

Mocht je nog meer begeleiding willen hebben, lees dan ook zeker even mijn verhaal over de Affiliate Marketing Revolutie. 

Dit is een training waarbij je in detail leert hoe je met een website geld verdient. 

Piet Hein
 

Ik verdien geld met verschillende websites. Omdat ik dit fantastisch vind deel ik mijn ervaringen met je. Als je vragen hebt, stel ze dan gerust hieronder. Wil je ook geld verdienen met een website? Ontdek hoe ik er mee begonnen ben, klik hier!

>