9 Tips bij het instellen van je website pop-up (ook voor twijfelaars!)

Een hijskraan die een onderdeel van een website verplaatstZit je er over te denken om een website pop-up te installeren?

Misschien dat je nog twijfelt of het wel een goed idee is.

Bijvoorbeeld omdat je bang dat het juist bezoekers van je website wegjaagt, of omdat je website daardoor lager in Google komt te staan.

Of omdat je het zelf ook altijd zo irritant vind op andere websites en je daar eigenlijk niet aan mee wilt doen.

Hoe het ook zij, in dit artikel ga je het besluit maken of je er wel of niet eentje op je website gaat plaatsen.

Ik ga je namelijk helpen de keuze te maken, lees dus snel verder!

Tip 1: Wat is een website pop-up?

Een pop-up op een website is een scherm dat de pagina overneemt waar je op dat moment naar zit te kijken.

Ineens, ongevraagd.

En je kan het niet voorkomen.

De pop-up kan ook het scherm inschuiven, bijvoorbeeld in de hoek rechtsonder van je beeldscherm.

Vaak zijn die iets minder irritant omdat je wel even afgeleid wordt, maar ook gewoon verder kan kijken naar waar je mee bezig was.

Tenzij je op een mobieltje de pagina bekijkt, dan is er weinig ruimte over als een pop-up opduikt.

Veel voorkomende pop-ups

Wat je vaak in het scherm van een pop-up ziet verschijnen is:

  • De vraag of je iets gratis wilt ontvangen zoals een e-book of nieuwsbrief
  • Vaak wordt dan gevraag om je naam en e-mailadres
  • De vraag om de social media van de website te liken of volgen
  • Een promotie van een product die de betreffende website verkoopt
  • de vraag of wat je leest bevalt en of je contact wil opnemen met de eigenaar van de website

Op het aanbod ingaan of wegklikken

Je kan dan de keuze maken of je op het aanbod ingaat of dat je wegklikt.

Vaak is het erg simpel om een pop-up weg te klikken omdat er in de hoek een klikbaar kruisje zit.

Je komt dan direct weer terug op de pagina waar je oorspronkelijk naar keek.

Soms is een pop-up niet slim gemaakt omdat deze niet weg te klikken is. Als je dan niet op het aanbod ingaat heb je maar één andere keuze: Terug naar Google.

Belangrijke tip dus: Zorg altijd voor een kruisje in je pop-up, anders weet je zeker dat je bezoeker helemaal niets meer doet op je website.

Tip 2: Wanneer jouw website een pop-up nodig heeft

Het hangt er heel erg van af in welke fase je met je website bent.

Je kan namelijk behoorlijk druk zijn met het instellen van een pop-up op je website.

Stel dat je website nog maar net nieuw is en maar nauwelijks bezoekers heeft. Dit kan overigens ook het geval zijn als je website al wat langer online is.

In dat geval zou ik me nog niet gaan bezighouden met een pop-up.

Het is veel belangrijker om eerst bezoekers naar je website te krijgen, anders heeft ene pop-up niet eens zin.

Niemand die je pop-up ziet?!

Er is namelijk het grote gevaar dat als je na maanden van uitzoeken, testen en implementeren je website eindelijk ‘af’ hebt, je geen motivatie meer hebt om voor bezoekers te zorgen.

Behalve dan dat je je website een paar keer op social media deelt.

Steek je tijd dus vooral in het begin in het krijgen van bezoekers.

Mocht je al wel een stroom bezoekers krijgen, bijvoorbeeld vanuit Google, dán is het tijd om naar een pop-up te gaan kijken.

Laten we zeggen; met minstens 10 bezoekers per dag.

Tip 3: Waarom irritatie irrelevant is

Maar wat nou als je bang bent dat je bezoekers de pop-up irritant gaan vinden?

Moet je hem dan wel gaan installeren?

En wat als je hem zelf mega-irritant vindt?

Wat ik je als eerste mee wil geven is dat je altijd vanuit je bezoeker moet denken. Tenminste, als je succesvol wilt worden met je website.

Denk dus niet vanuit je zelf maar wat goed is voor je bezoeker.

Denk jij dat het goed is voor je bezoeker dat hij je gratis informatie doorneemt en uiteindelijk een bepaald product of dienst afneemt?

Omdat hij of zij daar enorm mee geholpen is?

Dan zou ik zéker voor een website pop-up kiezen.

Jezelf op de voorgrond schuiven

Op internet is het nou eenmaal nodig om het vluchtige gedrag van je bezoekers te doorbreken als je de aandacht wilt.

Anders missen ze misschien die enorme kans die jij voor hen hebt klaarliggen.

Je verkoopt toch geen troep?

Wat mij betreft is je pop-up voor hen die écht op zoek zijn naar een oplossing. Anderen kunnen hem makkelijk weer wegklikken, maar dat zijn dan kennelijk niet jouw klanten.

Je kunt nou eenmaal niet iederéén van dienst zijn.

Tips voor het instellen van je website pop-up

Tip 4: Wat er in je pop-up moet komen te staan

Een website pop-up geeft jouw als website eigenaar direct een verplichting: Hierin moet het aller-belangrijkste voor je bezoeker staan.

Het betekend dus dat je moet kiezen wat er in komt te staan.

Waarmee kan je op het moment van storen je bezoeker het meeste van dienst zijn?

Dit is best wel lastig, want het is erg belangrijk om te bedenken wat de meest voorkomende bezoeker van je website is.

Tenzij je daar niet veel om geeft en gewoon op zoek bent naar een bepaald type klant.

Wat komt je bezoeker doen?

Wat je in ieder geval kan bedenken is dat je bezoeker met een bepaald doel in zijn hoofd op die specifieke pagina is terecht gekomen.

Laat daar de informatie dan ook op aansluiten.

Als ik bijvoorbeeld in Google heb gezocht op ‘Wat is een website pop-up’ dan ben ik op zoek naar het antwoord op deze vraag en eventueel een beschrijving van 10 tips hoe ik een website pop-up het beste kan gebruiken.

Maar als ik dan de vraag krijg of ik me wil ‘inschrijven voor de nieuwsbrief’ dan zit daar geen enkel voordeel voor me aan.

Want:

  • Wat voor informatie ga ik krijgen?
  • Hoe vaak gaan ze mij dan mailen?
  • Waarom zou ik vaker iets van hen willen horen?
  • Ik heb me al zo vaak van een onzinnige nieuwsbrief afgemeld…

Wees interessant relevant!

Omdat ik er meer vragen dan antwoorden aan over hou, is het een veel te moeilijke beslissing en klik ik hem maar snel weer weg.

Niet echt iets om warm voor te lopen dus.

Wat in dit geval veel beter zou kunnen is dat ik ’10 Voorbeelden van Converterende Pop-ups’ kan downloaden als ik mijn naam en e-mail adres achterlaat.

Het sluit goed aan bij mijn zoekintentie en de kans is groot dat ik hier wel interesse in heb!

Tip 5: Software om de beste website pop-up te maken

Zelf ben ik een groot fan van Thrive Themes en hun software.

Ze hebben ook een pop-up plugin voor WordPress en deze heet Thrive Leads.

Hiermee kan je fantastische dingen doen waaronder website pop-ups maken

(In de plugin zit ook de functie om hele mooie verkooppagina’s en landingspagina’s te maken.)

De pop-up functie gaat erg ver, want je kan er verschillende soorten pop-ups mee maken die heel specifiek op-poppen op je website:

  • Bij het klikken op een bepaalde link
  • Nadat een bepaalde tijd verstreken is
  • Als de bezoeker de intentie heeft om de pagina te verlaten
  • Per pagina kan je een specifieke pop-up maken
  • Je kan instellen waar hij moet op-poppen (bijv. rechtsonder of in het midden)
  • De pop-up kan ook het hele scherm overnemen
  • Je kan instellen of hij ook op mobiel geactiveerd moet zijn
  • Ook kan je verschillende pop-ups splittesten om te zien welke beter converteert

Ik zal vast nog wat functies vergeten zijn, maar al met al is dit een super uitgebreide plugin die speciaal voor WordPress websites is gemaakt.

Zelf maak ik er ook gebruik van en ben er laaiend enthousiast over.

Hier kan je ALLE functies van de plugin bekijken.

Tip 6: Vergeet niet dat meten = weten

Als je een pop-up installeert op je website wil je wel weten wat er precies mee gebeurd.

Of hij goed werkt of niet.

Zorg er daarom voor dat je plugin die je pop-up regelt ook goede statistieken laat zien.

Alleen op die manier weet je of je goed bezig bent en wat je eventueel kan aanpassen om er nog meer uit te halen.

In de plugin die ik hierboven noemde kan je splittesten.

Splittesten is een geweldige manier om je pop-up te optimaliseren.

Wat je doet is twee verschillende pop-ups maken die minimaal met elkaar verschillen.

Je veranderd bijvoorbeeld alleen de afbeelding die je er in gebruikt of alleen de titel die de aandacht van de bezoeker moet trekken.

Testen op de automatische piloot

Vervolgens doet de plugin zijn werk door aan iedere bezoeker één van de twee opties te laten zien.

Automatisch krijgt de ene helft van de bezoekers de ene te zien en de andere helft de andere.

Je kan dan zelf instellen hoe lang deze test blijft doorlopen.

Bijvoorbeeld voor een bepaalde periode in tijd, of voor een bepaald aantal bezoekers.

Cool he?!

Het is precies de reden dat ik de plugin Thrive Leads onder je aandacht wil brengen, die kan dit allemaal.

Tip 7: Welke soort pop-up werkt het beste?

Hier is geen eenduidig antwoord op te geven. Je zult moeten testen welke het beste op jouw website werkt.

Zelf heb ik hele goede ervaringen met exit-intent pop-ups.

Dit is de pop-up die verschijnt als iemand de website wil gaan verlaten.

Vlak voordat diegene op de back-knop kan klikken verschijnt er dan een boodschap in te trant van:

Wacht! Wil jij gratis … ontvangen? Vul hieronder je naam en e-mailadres in en ik stuur het direct naar je op!

Niet iedere bezoeker is het zelfde

Het nadeel hiervan is dat je vaak alle bezoekers hetzelfde aanbod moet doen terwijl niet alle bezoekers dezelfde interesses hebben.

Daarom is het ook zo fijn als je per pagina een pop-up kan instellen.

Je kan dan je aanbod op de pagina afstemmen waardoor de kans dat je bezoeker interesse in je freebee heeft, groeit.

Tip 8: De verhouding tussen Google en pop-ups

Het kán zijn dat Google het niet fijn vindt dat je gebruik maakt van website pop-ups.

Met ‘niet fijn’ bedoel ik dat het je rankings in de zoekresultaten negatief beïnvloed.

Maar dat is niet per definitie het geval.

Het gaat dan met name om mobiel gebruik waarbij het volledige scherm wordt overgenomen door een pop-up.

Wees het meest relevant!

Maar wat nog veel belangrijker is wat Google hierbij aangeeft:

Een goede pagina kan nog steeds heel hoog ranken als het uitstekende relevante content bevat.

Ook al is er een pop-up geïnstalleerd.

Maar goed, jij hebt natuurlijk alléén maar content van goede kwaliteit! Niets om je zorgen over te maken dus 😉

Tip 9: Controleer altijd of hij goed up-popt op mobiel

Leuk woord, ‘up-poppen’…

Deze tip wordt vaak over het hoofd gezien merk ik.

Als je op mobiel een website bezoekt waarbij de pop-up niet voor mobiel geoptimaliseerd is, dan kan het zomaar zijn dat hij veel te groot is.

Soms kan je dan niet naar beneden scrollen om te zien wat er nog meer in staat.

Maar nog erger; Je kan dan ook niet je naam en e-mailadres invullen. Een gemiste kans voor de website eigenaar.

Je eigen website blokkeren

En wat helemaal irritant is, is dat je soms ook niet bij het kruisje kan komen om de website pop-up weg te klikken.

Staat er net zulke belangrijke informatie, kan ik niet verder lezen.

Kan zomaar een reden zijn van je hoge bounce-rate op mobiel als je in je Analytics statistieken kijkt.

Je klikt namelijk snel weer terug naar Google als je met geen mogelijkheid voorbij de pop-up kan komen.

Maak zelf de mooiste website pop-up die precies doet wat jij wilt!

Er zijn genoeg gratis opties om pop-ups op je website te laten verschijnen.

Maar in veruit de meeste gevallen zijn ze gelimiteerd in de opties.

Vaak zijn dit juist de opties die het verschil maken tussen wel of niet inschrijven op je e-maillijst.

Bijvoorbeeld het design van je pop-up, of de instellingen waar en hoe hij verschijnt en ook niet onbelangrijk: Goede test-opties met bruikbare statistieken.

Met de plugin van Thrive Leads hoef je dit allemaal niet te missen.

Bekijk dus direct even of dit ook voor jou veel tijd en ergernissen gaat besparen (en veel nieuwe leads gaat opleveren…)!

Eenvoudig Mooie En Slimme 

Pop-ups Maken?

Met de WordPress plugin Thrive Leads maak je de mooiste website pop-ups in een handomdraai. Nog belangrijker, je krijgt er meer klanten door!

Piet Hein
 

Ik verdien geld met verschillende websites. Omdat ik dit fantastisch vind deel ik mijn ervaringen met je. Als je vragen hebt, stel ze dan gerust hieronder. Wil je ook geld verdienen met een website? Ontdek hoe ik er mee begonnen ben, klik hier!

>